Kansalaiskasvatus, hyvä hallinto & aktiivinen kansalaisuus (7op)
Toteutuksen tunnus: GKAS3413-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 29.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.02.2024 - 18.03.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Opettajat
- Partow Izadi
- Opintojakso
- GKAS3413
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
 - on saanut yleisen käsityksen kasvatuksen potentiaalisesta roolista hallittavissa olevana muutosagenttina.
 - on tutustunut monikulttuurisen luokan kanssa työskentelyyn liittyviin periaatteisiin ja hänellä on kykyä edistää koulussa tai luokassa monikulttuurisen ja vastuullisen kansalaisuuden harjoittamista.
 - tietää yhteiskunnan eri osatekijöiden ja rakenteiden keskinäisistä riippuvuussuhteista.
 - ymmärtää hyvän hallinnon periaatteita ja osaa soveltaa niitä ihmisyhteisön eri tasoilla, mukaan lukien kouluympäristö ja luokkahuone. 
 - kykenee soveltamaan hyvän hallinnon käytänteitä ruohonjuuritasolla, erityisesti pienellä paikallisella (kylän tai naapuruston) yhteisötasolla.
 - on tutustunut kansainvälisen lain ja järjestyksen eli globaalin hallinnon trendeihin ja kehittyviin edellytyksiin.
                    
Toteutustavat
- Luennot: 24h
 - ryhmäkeskustelut: 6h
 - harjoitukset: 9h
 - itsenäinen työskentely: 146h.
- aktiivinen osallistuminen luentoihin/harjoituksiin (2 op) hyv./hyl.
- henkilökohtainen oppimispäiväkirja (3 op)1-5/hyl.
- ryhmäsimulaation & -harjoitustehtävän suorittaminen (2 op) 1-5/hyl
                    
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luentoihin, ryhmäkeskusteluihin ja harjoituksiin
 - harjoitus- ja simulaatiotehtävän suorittaminen (pienryhmissä)
 - kirjallisuuteen tutustuminen
 - oppimispäiväkirjan laatiminen (yksin).
                    
Sisältö
- Reaktiivinen vs. proaktiivinen kasvatus ja sen tulevaisuutta rakentava rooli
 - yleisen osallistumisen merkitys sosiaaliselle olemassaololle ja oikeudenmukaisuudelle
 - harjoitustehtävä: kokeiluluontoinen ‘globaalikasvatuksen’ opetussuunnitelman laatiminen
 - yhteiskunnan toimijat: yksilöt, instituutiot ja yhteisö
 - yhteiskunnan koossa pitävät voimat: eetos ja lainsäädäntö
 - hyvän hallinnon yleiset periaatteet
 - vallan ja vallantavoittelun ongelmallinen luonne
 - demokratia yrityksenä valjastaa vallankäyttö yhteiseen hyvään eikä vallassa olevien etuoikeutena
 - kasvatus konfliktinehkäisyn ja konfliktinjälkeisen vakauttamisen työkaluna
 - simulaatio tehtävä: demokraattisen ja osallistavan ongelmanratkaisun harjoitus.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Suoritus on hyvin rajoittunut ja pintapuolinen; siinä käsitellään asioita irrallisesti ja yksipuolisesti; se sisältää lukuisia virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on rajoittunut ja vastaa heikosti tehtävänantoa; siinä käsitellään asioita yksipuolisesti; se sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä haetaan kokonaiskuvaa, mutta siinä on puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä muodostuu kokonaiskuva; siinä on hyvin vähän puutteita.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus on eheä ja kattava kokonaisuus, joka soveltaa asioita monipuolisesti tai sijoittaa ne eri konteksteihin; se osoittaa kriittistä ajattelua ja itsenäistä oivallusta; teksti on hyvin kirjoitettu.
                    
Esitietovaatimukset
kurssit GKAS3411-GKAS3412 (poikkeuksista voidaan neuvotella).
                    
Lisätiedot
Pakollinen “Global Education” -sivuaineen valinneille opiskelijoille. Muut opiskelijat voivat suorittaa kurssin osana valinnaisia opintojaan.
                    
