Globalisaation ilmiö & kulttuurinen moninaisuus (7 op)
Toteutuksen tunnus: GKAS3411-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 29.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2023 - 28.09.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa analysoida globalisaatiota ja maailman tapahtumia historian kontekstissa huomioiden siirtymävaiheisiin liittyvät sekä riskit että mahdollisuudet.
- saa yleiskuvan sosiaalisen yhteistyömuotojen evoluutiosta ja eri tavoista, joilla se ilmenee paikallistasosta globaaliin.
- saavuttaa kriittisen ymmärrys kestävän ja inklusiivisen globalisaation edellytyksistä huomioiden sekä ihmiskunnan kollektiiviset tarpeet että moninaisuuden edellytykset.
- kykenee pohtimaan ja analysoimaan laaja-alaisesti monikulttuurisuuden ja moniarvoisuuden asettamat haasteet ja mahdollisuudet yhteiskunnan toiminnalle ja kansalaisuuden käsitteelle.
- tunnistaa ja osaa tarkastella eri näkökulmista niitä kansalais- ja kasvatustaitoja ja ‑kykyjä, joita tarvitaan kestävän ja inklusiivisen globalisaation toteutumiseksi.
- osaa ratkoa ja soveltaa yksilön oikeuksien vs. yhteiskunnallisten velvollisuuksien, vapauden vs. vastuun, problematiikka globaalin tason kysymyksiin.
Toteutustavat
- Luennot: 24 h;
- ryhmäkeskustelut: 6 h;
- itsenäinen työskentely: 155 h.
- aktiivinen osallistuminen luentoihin/harjoituksiin(2 op) hyv./hyl.
- henkilökohtainen oppimispäiväkirja (3 op) 1-5/hyl.
- ryhmäessee (2 op) 1-5/hyl
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin; kirjallisuuden opiskelu; esseen laatiminen (pareittain tai pienryhmissä); oppimispäiväkirjan laatiminen (yksin): niille opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet joko kurssin KKAS2128 tai kurssin LKAS2105, voidaan tehdä jotain myönnytyksiä tavassa, jolla kurssin tehtävät suoritetaan (neuvotellaan tapauskohtaisesti).
Sisältö
- Sosiaalinen kehitys ja yhteistyömuodot historiallisena ja evolutionaarisena prosessina.
- reaktiivinen vs. proaktiivinen evoluutio ja kasvatuksen rooli yhteiskunnan tulevaisuuden tilan määrittäjänä.
- maailman tapahtumien hahmottaminen globaalin siirtymän kontekstissa.
- globaalin solidaarisuuden vahvistuminen joissakin ihmiskunnan avainkysymyksissä.
- tietoisuus maapallosta yhteisenä kotina, jonka suojeleminen on kollektiivinen huoli.
- kestävän ja inklusiivisen globalisaation edellytykset; monikulttuurisuus ja siihen liittyvän moniarvoisuuden problematiikka.
- moninaisuuden haaste sekä kulttuurisen herkkyyden rooli; koulut identiteetin rakentajina sekä kestävän ja inklusiivisen kulttuurin kasvupaikkoina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Suoritus on hyvin rajoittunut ja pintapuolinen; siinä käsitellään asioita irrallisesti ja yksipuolisesti; se sisältää lukuisia virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on rajoittunut ja vastaa heikosti tehtävänantoa; siinä käsitellään asioita yksipuolisesti; se sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä haetaan kokonaiskuvaa, mutta siinä on puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä muodostuu kokonaiskuva; siinä on hyvin vähän puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus on eheä ja kattava kokonaisuus, joka soveltaa asioita monipuolisesti tai sijoittaa ne eri konteksteihin; se osoittaa kriittistä ajattelua ja itsenäistä oivallusta; teksti on hyvin kirjoitettu.
Esitietovaatimukset
Kasvatustieteen yleis- ja perusopintoja.
Lisätiedot
Pakollinen “Global Education” -sivuaineen valinneille opiskelijoille. Muut opiskelijat voivat suorittaa kurssin osana valinnaisia opintojaan.