Mediakasvatus (3 op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0116-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 21.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.08.2023 - 30.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 15
- Opettajat
- Suvi Autio
- Vastuuopettaja
- Marjo Pernu
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 kuvo lo 25/maisterit (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
-
KUVO-LO25Kuvataide opetettavana aineena, perusopinnot 25op
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo2 R1
- Harjoitusryhmä 2 kuvo2 R2
- Harjoitusryhmä 3 kuvo lo 25/maisterit
- Opintojakso
- UKUV0116
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ymmärtää visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa
- Tunnistaa mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja
- Hahmottaa median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa
- Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta
- Osaa tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä
- Soveltaa medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia
Toteutustavat
Luennot 10 h ja ohjatut harjoitustyöt 21 h, itsenäinen työskentely 50 h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, annetut tehtävät ja lopputyö.
Sisältö
Mediakasvatuksen käytäntö ja teoriat. Media oppimisen välineenä ja kohteena. Mediasisältöjen tuottaminen, vastaanottaminen, tutkiminen ja arviointi. Mediasisällöt itseilmaisun, viestinnän ja vuorovaikutuksen välineenä. Media vaikuttamisen ja todellisuuden rakentamisen välineenä. Median turvataidot ja ergonomia. Taidekasvatus mediamaailman tutkimisen välineenä.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino;
Pekkala, L., Salomaa, S. & Spišák, S. (2016). Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti; (e-kirja)
Puska, M. (2018). Mediametkaa!: Osa 10, Mediakasvatuksen parhaat käytännöt. Jyväskylä: PS-kustannus.
Räsänen, M. (2015). Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Helsinki: Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.
Willman, V. (2018). Mediakasvatuksen käsikirja. Unipress.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Opiskelija ymmärtää heikosti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa heikosti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa heikosti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa heikosti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa heikosti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää välttävästi visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa välttävästi mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa välttävästi median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa välttävästi tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa välttävästi medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Opiskelija ymmärtää hyvin visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa hyvin mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa hyvin median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa hyvin tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa hyvin medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa erinomaisesti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa erinomaisesti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa erinomaisesti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa erinomaisesti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.