Siirry suoraan sisältöön

Syventävä harjoittelu B (7op)

Toteutuksen tunnus: LKAS3122-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 17.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.04.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Opettajat
Tiia Ansas
Sanna Illikainen
Outi Kyrö-Ämmälä
Vastuuopettaja
Outi Kyrö-Ämmälä
Opintojakso
LKAS3122

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- osallistaa oppijat oppimisprosessiin heidän elämismaailmansa huomioiden
- edistää oppimista ja työskentelyä koko luokan toiminnan huomioiden
- ottaa kokonaisvaltaisen vastuun oppilaista, ryhmän yhteisöllisyydestä ja oppimisympäristöstä
- syventää taitojaan laatia tavoitteellisia suunnitelmia (viikko, päivä, opetustapahtuma) opetussuunnitelmaa ja koulun työsuunnitelmaa hyödyntäen
- opettaa, luoda oppimisympäristön ja valita opetusmenetelmät perustellusti oppilaiden monenlaisuus ja yhdenvertaisuus huomioiden
- hahmottaa oppilaan oppimisprosessin eri vaiheita ja soveltaa tätä tietämystään opetuksen yksilöllistämisessä, eriyttämisessä ja arvioinnissa
- suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaiden laaja-alaista osaamista edistäen
- kokeilla, kehittää ja soveltaa erilaisia pedagogisia ja digipedagogisia lähestymistapoja tutkivalla otteella
- toimia asiantuntijayhteisössä vuorovaikutteisesti oppilaiden oppimisen ja kasvun edistämisessä
- nähdä tutkivan opettajuuden ammatillisen kasvunsa ja työhyvinvointinsa lähtökohtana narratiivista tutkimusotetta hyödyntäen
- analysoida opettajuutensa ja opettajan profession rakentumista sekä kasvatusnäkemyksensä perusteita yhteiskunnallisessa kontekstissa
- syventää pedagogisen sisältötiedon soveltamista omassa sivuaineessaan

LUKA tavoitteet
Teema: Projektioppiminen
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tiedonalalähtöisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisprojektin
- soveltaa monenlaisia oppimisympäristöjä oppimisprojektissa
- hyödyntää pedagogista osaamistaan ja uskaltaa kokeilla omien vahvuuksien mukaista pedagogiikkaa

Toteutustavat

- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen:
* Harjoittelu suoritetaan mahdollisuuksien mukaan pariharjoitteluna ja vastuu luokan opettamisesta on opiskelijoilla vuoroviikkoina
* Oppimisen ohjauksen suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi
* Opetustilanteita yhteensä 35 oppituntia sisältäen vastuun vähintään yhdestä kokonaisesta koulupäivästäsamanaikaisopetusta.
- Oppituntien seuraaminen sekä luokanlehtorin ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Tiedekunnan ohjaavan opettajan ohjaukseen osallistuminen
- Omien opetustilanteiden videointi ja reflektointi (VEO-sovellus)
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa
- LUKA-opiskelija toteuttaa opetusta hyödyntäen luontokasvatuksen menetelmällisiä lähestymistapoja

Suoritustavat

Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston harjoittelukoulussa.
Harjoittelu toteutuu kaksi kertaa lukuvuoden aikana: I-periodin alussa ja II-periodin lopussa. Harjoitteluinfo järjestetään ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun kesto on viisi viikkoa.
Täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä kirjataan harjoitteluoppaaseen, joka jaetaan viimeistään harjoitteluinfossa.

Sisältö

OPPILAANTUNTEMUS: oppilaiden osallistaminen oppimisprosessiin
OPPIMISILMAPIIRI: yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukeminen
OPPILASRYHMÄ: opettajan kokonaisvaltainen vastuu
OPETUKSEN SUUNNITTELU: opetus- ja työsuunnitelmaan pohjautuvat tavoitteelliset suunnitelmat
OPETUKSEN TOTEUTUS: perusteltu opetuksen toteuttaminen; sivuaineen pedagogisen sisältötiedon soveltaminen
ARVIOINTI: oppimisprosessin rakentuminen - yksilöllistäminen, eriyttäminen ja arviointi
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: oppilaiden laaja-alaisen osaamisen edistäminen
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: tutkiva työote pedagogisten lähestymistapojen kokeilussa, kehittämisessä ja soveltamisessa
YHTEISOPETTAJUUS: asiantuntijayhteisössä toimiminen
TUTKIVA OPETTAJUUS: narratiivisen tutkimusotteen soveltaminen
REFLEKTOINTI: oman opettajuuden ja opettajan profession sekä kasvatusnäkemyksen rakentumisen reflektointi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet eriomaisesti tai hyvin.

TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.

HYLÄTTY:
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelulle asetettuja tavoitteita. Opiskelijan toiminnassa on vakavia puutteita ja ongelmia. Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.

Esitietovaatimukset

Edeltävät ohjatut harjoittelut ja pedagogiset seminaarit.

Siirry alkuun