Skip to main content

Procedural Rights, Due Process and Interdisciplinarity (5 cr)

Code: SOHOVA302-3002

General information


Enrollment
01.12.2022 - 10.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.04.2023 - 10.06.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Law
Teaching languages
Finnish
Teachers
Saara Tuulari
Pirjo Oinas
Scheduling groups
OTK:n opiskelijat (Size: 20 . Open UAS : 0.)
YTK:n opiskelijat (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Small groups
OTK:n opiskelijat
YTK:n opiskelijat
Course
SOHOVA302

Evaluation scale

H-5

Objective

Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää sosiaalityön moniulotteisuutta sosiaalityössä ja siihen liittyvien oikeudellisten asiantuntijoiden työssä
- tunnistaa menettelyllisen osaamisen merkityksen asiakkaan oikeuksien toteutumisen näkökulmasta.

Execution methods

Moodle-työskentely verkossa.
Ryhmätyöskentely.
Luennot ja seminaari, yhteensä 10 tuntia.
Kirjallisuus.

Accomplishment methods

Opintojakso suoritetaan verkossa olevan materiaalin pohjalta laadittavana ryhmätehtävänä, ryhmätehtävän purkuun liittyvänä seminaarina sekä luentojen ja kirjallisuuden pohjalta kirjoitettavana yksilötehtävämuotoisena oppimispäiväkirjana.

Content

Moduulin tavoitteena on vahvistaa osaamista ja lisätä sosiaalityön moniulotteisuuden hahmottamista sosiaalityössä ja siihen liittyvien oikeudellisten asiantuntijoiden työssä. Moduulissa käsitellään mm. menettelyosaamista ja asiakkaan osallisuutta, menettelyllisiä oikeuksia sekä monitoimijuutta työskentelyssä. Keskeistä on laadukkaiden (monialaisten) palveluiden varmistaminen ja sellainen asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, joka mahdollistaa asiakkaan aidon osallisuuden ja oikeuksien toteutumisen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:

Hylätty: Ryhmätyön toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.

Välttävä ja tyydyttävä (1–2): Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Ryhmätyö on jäsentymätön. Yhteinen päämäärä ja erilaiset lähestymistavat puuttuvat. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on pinnallista.

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:

Hylätty: Oppimispäiväkirja on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Se ei vastaa tehtäväksiantoa.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Oppimispäiväkirjan asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Aiheen tarkastelu on suppeaa ja kuvailevaa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Reflektiivinen ja analyyttinen ote on heikkoa tai puuttuu kokonaan. Oppimispäiväkirja voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:

Hyvä ja kiitettävä (3–4): Ryhmätyö on selkeä. Työn rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Valittua aihetta tarkastellaan monipuolisesti ja kattavasti. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Oppimispäiväkirjaan on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Oppimispäiväkirja on reflektiivinen osoittaen tekijän itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä ja ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva perustasolla. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Ryhmätyön arviointikriteerit:

Erinomainen (5): Ryhmän jäsenten panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Työtä ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:

Erinomainen (5): Oppimispäiväkirjaan on määritetty relevantti ja hyvin rajattu kysymyksenasettelu. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva, joka osoittaa ilmiön laajaa ymmärtämistä, muun muassa eri tieteenalojen näkökulmien huomioimista. Oppimispäiväkirja osoittaa analyyttisyyttä, syvää ymmärrystä ja oivallusta käsiteltävästä aiheesta. Oppimispäiväkirja on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää moniulotteista reflektointia tai kriittistä pohdintaa. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.

Qualifications

I Moduuli / Oikeudellinen sosiaalityössä, sosiaalityö oikeudellisessa – jaettu ymmärrys ja laadukkuus (5 op)

Go back to top of page