Pelien oppiminen ja pelikäsitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: VR705LL10OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 17.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Tarja Tammia
- Arno Heikkala
- Eero Vierola
Vastuuhenkilö
Eero Vierola
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä keskeisten pallopelien alkeis- ja pelitaidot sekä pelien oppimisen ja opettamisen pääperiaatteet.
• Osaat soveltaa oppimaasi pelien erilaisissa oppimistilanteissa.
• Osaat hyödyntää oppimiasi tietoja ja taitoja lajivalmennuksessa, pelitaktiikan valmennuksessa ja harrasteliikunnan ohjaamisessa.
• Osaat nimeät yksilö- ja joukkuelajien pelikäsitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, liikuntapedagogiikka, urheiluvalmennusosaaminen
Sisältö
Teema 1.
Pelit: pelimuodot, pelaaminen, pelien oppiminen ja opettaminen
Teema 2.
Pelikäsitys: pelien teoria, pelianalyysi
Aika ja paikka
VKO 13 (Intro demo, vapaaehtoinen osallistuminen)
Pe 31.3 | 8:00 – 12:00 | Jääleikit ja luistelupelit | Lappi Areena
(Talviliikuntaopintojakson opiskelijat osallistuvat demoon)
VKO 14 (Tiedonhankinta ja organisoituminen)
Ti 4.4 | 8:00 – 10:00 | Aloitusinfo | Teams
Ke 5.4 | 8:00 – 10:00 | Pelin oppiminen ja pelikäsitys, teoria ja keskustelu |Teams
To 6.4 | 10:00 -11:30 | Pelikeskeiset opetusmenetelmät, tiedonhaun ja toteutussuunnittelun ohjaus | Teams
To 6.4 | 12:30 – 14:00 | Pelikeskeiset opetusmenetelmät, tiedonhaun ja toteutussuunnittelun ohjaus | Teams
VKO15 (Tiedon jakaminen ja tuntisuunnitelmien esittäminen)
Ti 11.4 | 9:00 – 11: 00 | Tilanvoitto- ja maalintekopelit (esim. jalkapallo, koripallo, jääkiekko, salibandy ) | Teams
Ke 12.4| 10:00 - 11:30 | Pallottelu- ja verkkopelit (esim. lentopallo, tennis, paddle, sulkapallo) | Teams
Ke 12.4 | 12.30 – 14:00 | Lyönti- ja polttopelit | (esim. pesäpallo, softball, baseball) | Teams
To 13.4 | 9:00 – 11: 00 | Tarkkuuspelit | (esim. golf, frisbeegolf, keilaus ) | Teams
VKO16 (Pelin opettamisen ja oppimisen toteuttaminen käytännössä)
18.4 | 12:30 – 16:00 | Peli- ja lajitaitojen oppiminen pelaamalla | Lapin Urheiluopisto | UHK2
19.4 |12:30 – 16:00 | Peli- ja lajitaitojen oppiminen pelaamalla | Lapin Urheiluopisto | Tekonurmi
20.4 | 12:30 – 16:00| Peli- ja lajitaitojen oppiminen pelaamalla | Lapin Urheiluopisto | Tekonurmi
Opintojakso sisältää myös pelianalyysiin liittyviä itsenäisesti suoritettavia materiaaleja ja tehtäviä.
Mahdollisista muutoksista tiedotetaan erikseen.
Oppimateriaalit
Oppimista tukeva kirjallisuus: (ei ostovelvoitetta)
*Mitchell S., Oslin L., Griffin L. 2006. Teaching sport concepts and skills. A Tactical Games Approach. Second edition. (Päivitetyille 2013 ja 2021 painoksille on tehty hankintaesitys Lapin korkeakoulukirjastoon)
-Erinomainen pallopelien opettamisen perusteos, jossa useiden lajien opettamisen teoriaa ja konkreettisia harjoitteita sis. myös videomateriaaleja.
-Löytyy useampia painoksia Lapin korkeakoulukirjastosta.
*Launder A., 2001. Play practise. The games approach to teaching and coaching sports.
-Pelin opettamisen perusteos. Löytyy useampia painoksia Lapin korkeakoulukirjastosta.
*Piispanen E., 1995. Iloisen palloiluun. Opas koulujen palloilukasvatukseen.
- Helppolukuinen opas leikki- ja viitepeleihin. Löytyy useampia painoksia Lapin korkeakoulukirjastosta.
*Auno.L., 2022 Drilli- ja pelikeskeisen harjoittelun tasapaino suomalaisessa jalkapallovalmennuksessa: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
https://www.theseus.fi/handle/10024/786644
-Modernia pelin opettamista hyvin avaava tuore opinnäytetyö.
*Lisäksi opintojakso sisältää eri tasoille soveltuvia monipuolisia pelin opettamisen materiaaleja.
Esim. lajiliittojen avoimet opetusmateriaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käsitellään monimuotoisesti pallopelien oppimisen ja opettamisen käytäntöjä ja teoriaa. Oppimistehtävät voidaan tehdä joko itselle tuttuun tai täysin uuteen lajiin. Opintojaksolle voi ja kannattaa osallistua vaikka aikaisempaa pelinopetustaustaa ei olisi, sillä opintojakson toteutustavat skaalataan oppimistarpeen mukaan. Myös pidempään palloilun opetamisessa tai valmentamisessa mukana olevat löytävät varmasti uusia näkökulmia pelin opettamiseen.
Opintojakso sisältää verkko- ja lähiopetusta. Pelipainoitteinen lähiopetus tapahtuu viikolla 16 Rovaniemellä. Opetustunnit Teamsissä ja Rovaniemen päivillä sisältävät luentoja ja tuntiaktiviteettejä, jotka valmistavat opiskelijoita suunnittelu- ja ohjaustehtävän tekemiseen.
Jos opiskelija ei pysty osallistumaan Rovaniemen lähipäiville, voi opiskelija suorittaa ohjausnäytön kuvaamalla omassa toimintaympäristössä suorittamansa ohjauksen. Toimintaympäristönä voi olla esimerkiksi urheiluseura, koulu tai muu harrastusympäristö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustapa 1: Opiskelija osallistuu aikataulun mukaan verkko- ja lähiopetukseen sekä itsenäiseen- ja ryhmätyöskentelyyn.
Suoritustapa 2: Opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Voi sisältää ryhmätyötä muiden itsenäisesti opiskelevien kanssa.
Suoritustapa 3: HOT prosessi: Mikäli opiskelija on jo hankkinut opintojakson osaamistavoitteisiin rinnastettavissa olevan osaamisen, voi hän halutessaan hakea hyväksilukua (sisällytys).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Pelit:
- Hallitset keskeiset pallopelien alkeis- ja pelitaidot, ymmärrät pelien oppimisen ja opettamisen pääperiaatteet.
Pelikäsitys:
- Ymmärrät yksilö- ja joukkuelajien pelikäsitys ja -taktiset yleispiirteet ja kykenet hyödyntämään niitä lajien välillä.
Hylätty
Pelit:
- Et hallitse keskeisiä pallopelien alkeis- ja pelitaitoja, etkä ymmärrä pelien oppimisen ja opettamisen pääperiaatteita.
Pelikäsitys:
- Et ymmärrä yksilö- ja joukkuelajien pelikäsitys ja -taktisia yleispiirteitä.