Siirry suoraan sisältöön

Metsänhoito (5op)

Toteutuksen tunnus: R604ML146-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 11.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.02.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Minna Tuominen
Kari Pasanen
Vastuuopettaja
Kari Pasanen
Opintojakso
R604ML146

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kasvatusmetsien käsittelymenetelmät
Talousmetsien luonnonhoito
Metsätuhot varttuneissa metsissä
Metsä- ja luonnonsuojelulainsäädännön keskeiset säädökset

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa.

Sisältö

Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät tuet

Aika ja paikka

Kevät 2024

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset


Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luennot (osa tallenteina etukäteen), ohjaustunnit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteita ja metsänkasvatuksen perusmenetelmiä
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutuksia puun raaka-aineominaisuuksiin
- ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuutta metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottisia ja abioottisia tuhoja
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaita elinympäristöjä sekä niiden erityispiirteiden huomioimista metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutuksia metsän kasvuun eri kohteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänkasvatuksen perusmenetelmät
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutukset puun raaka-aineominaisuuksiin
- tuntee eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa huomioida erityispiirteet metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutukset metsän kasvuun eri kohteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet
- osaa soveltaa metsänkasvatuksen perusmenetelmiä, ja perustella ratkaisunsa
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutukset puun raaka-aineominaisuuksiin
- ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa huomioida erityispiirteet metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutukset metsän kasvuun eri kohteissa.

Siirry alkuun