Markkinointi ja asiakaspalvelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: R601ML118-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 05.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Agrologikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Agrologikoulutus
Opettaja
- Aija Hentilä
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Aija Hentilä
Opiskelijaryhmät
-
RA61M22SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen markkinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttuessa
- Tietää markkinointiym-päristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden segmentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalvelun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpailukeinot.
- Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoinnin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.
Sisältö
Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Asiakaslähtöisen markkinoinnin sisältö ja tehtävät, sisäinen markkinointi. Arvon luominen asiakkaalle, arvolupauskanvaasi. Asiakkuuksien hallinta.
Markkinoinnin suunnittelu, markkinointistrategia ja kilpailukeinot, markkinointisuunnitelman laadinta.
Henkilöstö ja asiakaspalvelu ja sen kehittäminen kilpailukeinona, palvelualustat ja niillä toimiminen
Tuote- ja tarjooma kilpailukeinona, hinta kilpailukeinona
Saatavuus kilpailukeinona, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Tuloksellinen myyntityö: Myyntityön muodot, myyjän tehtävät ja ominaisuudet, myyntityön vaiheet, asiakaskontakteissa toimiminen, myynnin etiikka
Palveluliiketoiminnan mallit, palvelujen suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu, palvelun laatu
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Keväällä 2024 osittain etänä Zoomin välityksellä, osittain lähiopetuksena Rovaniemellä
Oppimateriaalit
Opettajan Moodlessa jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Luentoja ja suullisia sekä kirjallisia tehtäviä yksin sekä ryhmissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opettajien kanssa tapauskohtaisesti
Sisällön jaksotus
- Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
- Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
- Asiakaslähtöisen markkinointi
- Asiakasarvo
- Markkinoinnin suunnittelu
- Henkilöstö ja asiakaspalvelu
- Markkinointiviestintä kilpailukeinona
- Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
- Tuloksellinen myyntityö
- Palveluliiketoiminnan mallit
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.