Skip to main content

Development Skills in Thesis Process (5 cr)

Code: MATR310-3002

General information


Enrollment
13.03.2023 - 01.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.10.2023 - 19.11.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Hospitality Management
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Tourism
Teachers
Heidi Minkkinen
Marja Lempiäinen
Sisko Häikiö
Mervi Angeria
Teacher in charge
Mervi Angeria
Course
MATR310

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista sisällöistä
- Työelämän kehittämistarpeiden, ongelmien ja haasteiden tunnistaminen sekä opinnäytetyön aiheen valinta ja perustelu
- Kehittävän opinnäytetyön ja opinnäytetyöprosessin periaatteet ja osa-alueet
- Opinnäytetyön aihepiiriin liittyvä tiedonhaku, käsittely ja arviointi
- Asiantuntijaviestintä (keinot viestiä opinnäytetyön aiheesta asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille, kirjoitusprosessi/prosessikirjoittaminen)
- Kehittämistyön periaatteet ja menetelmät

Objective

Opiskelija osaa kuvata kehittämistyön periaatteita ja menetelmiä. Hän saa valmiudet työelämän kehittämiskohteiden ja oman opinnäytetyön aiheen jäsentämiseen ja osaa hankkia, käsitellä ja arvioida aiheeseen soveltuvaa tietoa. Hän osaa viestiä ammattialasta ja aiheestaan eri kohderyhmille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa restonomikoulutuksen ja ammattikorkeakoulun opinnäytetyölle asetetut tavoitteet
- tunnistaa ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä
- hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- viestiä ammattialasta ja aiheesta eri kohderyhmille
- tunnistaa kehittämistoiminnan ja -osaamisen merkityksen osana ammatillista asiantuntijuutta

Content

- Kehittämisprosessin ja kehittämistyön menetelmien periaatteet
- Kehittävän opinnäytetyön ja opinnäytetyöprosessin periaatteet
- Työelämän ongelmien, haasteiden ja ilmiöiden tunnistaminen ja jäsentäminen
- Opinnäytetyön aihepiiriin liittyvä tiedonhaku, käsittely ja arviointi
- Asiantuntijaviestintä (keinot viestiä opinnäytetyön aiheesta asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille, kirjoitusprosessi/prosessikirjoittaminen)

Location and time

Opintojakso toteutetaan Moodlessa ja Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy aloitustapaaminen sekä kolme teemoitettua ohjaustapaamista.

Tule mukaan tähän toteutukseen, mikäli aiot aloittaa opinnäytetyön suunnitteluvaiheen
- helmikuussa ja tehdä opinnäytetyön kevään 2024 aikana

Materials

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.


Teaching methods

Opintojakso on vaiheittain etenevä verkko-opinto, joka perustuu
- oman ajankäytön suunnitteluun ja hallintaan
- sisältöjen itseohjautuvaan ja itsenäiseen opiskeluun
- tiedon vuorovaikutukselliseen jakamiseen ja yhteistoiminnallisuuteen
- ratkaisukeskeiseen ja ketterään työskentelyyn ja ohjaukseen sekä
- osaamisen raportointiin.

Opiskeluun ja oppimiseen sisältyy mm. nauhoitteiden ja materiaalien itsenäistä opiskelua, teemoitettuja ohjaustapaamisia, opinnäytetyön potentiaalisen yhteistyötahon / toimeksiantajan kontaktointia, yhteistoiminnallista työskentelyä sekä vertaispalautteen antamista ja vastaanottamista.

Oppimista ja osaamisen kehittymistä ohjataan ohjauskeskusteluissa sekä oppimistehtävistä annettavien palautteiden avulla.

Employer connections

Opintojaksolla kontaktoit mahdollista tulevaa opinnäytetyön yhteistyötahoa/toimeksiantajaa.

Exam schedules

Tentti suoritetaan Moodlessa. Tentin uusinnasta sovitaan/ilmoitetaan erikseen.

Completion alternatives

Osaamisen näyttö tai opintojakson korvaaminen muilla, vastaavilla korkeakouluopinnoilla.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 130 tuntia työtä, joka on pääosin itsenäistä opiskelua. Tarkempi ajankäyttösuunnitelma on esitetty Moodlessa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä heikosti ja tarvitsee paljon tukea tiedonhankinnassa. Tiedon luotettavuuden arviointi on vähäistä. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä pääpiirteissään ja tarvitsee paljon tukea aiheen jäsentämiseen. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille, mutta tarvitsee paljon tukea.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita pinnallisesti. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä pinnallisesti. Tiedon luotettavuuden arviointi on pinnallista. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille pääpiirteissään.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä arvioida tiedon luotettavuutta. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti sekä esittää ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti ja monipuolisesti sekä esittää perusteluja ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti ja kattavasti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija ei osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa. Opiskelija ei osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija ei osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta eri kohderyhmille. Opiskelija ei osaa käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.

Further information

Opintojakso liittyy kiinteästi opinnäytetyöhön, minkä vuoksi on suositeltavaa, että opintojaksolle osallistutaan siinä vaiheessa, kun oman opinnäytetyön aloittaminen on ajankohtaista. Suoritettuasi tämän opintojakson, voit aloittaa opinnäytetyön suunnitteluvaiheen.


Opintojaksosta on toteutus myös syksyllä 2023 sekä tammi-helmikuussa 2024.

Go back to top of page