Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön tutkimusperusteiset tietokäytännöt ja vaikuttavuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1344-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2022 - 10.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Samuel Salovaara
Sanna Hautala
Ryhmät
SSOSsyv
Sosiaalityö syventävät opinnot
ONLINE-SSOS
Online Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opintojakso
SSOS1344

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tutkimusperusteisen tiedonmuodostuksen ja tiedonhallinnan tavat, tutkimusasetelmat ja merkityksen sosiaalityössä
- hahmottaa tutkimuksellisen tiedontuotannon ja tietokäytäntöjen (kirjallisuuskatsaukset, arviointi- ja vaikuttavuustieto, kyselyt, mittarit, rekisteritutkimus) lähtökohtia ja soveltamisen mahdollisuuksia yksilölähtöisessä ja rakenteellisessa sosiaalityössä
- analysoida tiedontuottamistapojen merkityksiä ammattikäytäntöjen, palvelujärjestelmän ja asiakkaiden tilanteiden tutkimisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä
- hahmottaa tietokäytäntöjen ja tiedontuotannon poliittisuuden ja yhteydet hallinnolliseen ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Toteutustavat

Luennot (12 h). Itsenäinen työskentely.

Suoritustavat

Osallistuminen luennoille ja esseetehtävä.

Sisältö

Sosiaalityön tietoperusta ja tiedonmuodostus, tutkimuksellisen tiedontuotannon käytännöt, menetelmät ja aineistot, tiedonhallinta sote-palvelujärjestelmässä.

Oppimateriaalit

Luentotallenteet ja erikseen osoitettava kirjallisuus esseen suorittamiseen on saatavilla Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1): Osoittaa jonkin tehtävänasettelun osittaista hallintaa, mutta esseen tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja kirjallisuuden soveltamisessa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.

Tyydyttävä (2): Esseessä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja tutkimustuloksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Essee vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Käsitteellinen viitekehys ja aiempi tutkimus on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Esseen rakenne on jäsentynyt, ja on sovellettu hyvin relevanttia kirjallisuutta, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.

Kiitettävä (4): Esseessä käytetty teoreettinen ja tutkimuksellinen kirjallisuusaineisto ja sen analyysi ovat tutkimustehtävään sopivia. Esseessä sovelletut käsitteet on selkeästi esitelty. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja. Tieteellinen argumentaatio on pääosin moitteetonta, mutta siinä voi olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Esseen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen erityistä perehtyneisyyttä. Käytetyn kirjallisuuden käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa.

Siirry alkuun