Siirry suoraan sisältöön

Kriittinen pedagogiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: XNTU4405-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.07.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kirsti Lempiäinen
Opintojakso
XNTU4405

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kriittisen pedagogiikan osana kriittisen teorian/tutkimuksen paradigmaa
- analysoida opetuskäytäntöjä kriittisen pedagogiikan näkökulmasta
- analysoida oppimista ja opettamista yhteiskunnallisessa kontekstissa
- reflektoida opettamista ja oppimista sukupuolen näkökulmasta.

Toteutustavat

Etäopetus. Suoritus EXAM-kirjatentti
Kirjallisuustentti, myös kesäopintoina. Itsenäisen työn osuus 135 h. Kaikille pakollisena:

Moisio, O-P. & Huttunen, R. 1999. Totuuden ja oikean elämän kaipuu. Max Horkheimerin perustus Frankfurtin koulun kriittiselle teorialle. Teoksessa Moisio, O-P. toim. Kritiikin lupaus. Näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan, s. 9-43.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48149/SoPhi29_978-951-39-6480-1.pdf

sekä Freire, P. 2005/1970. Sorrettujen pedagogiikka.

Lisäksi valitaan kaksi teosta seuraavista:

hooks, b. 2007. Vapauttava kasvatus.
Kahn, R. 2010. Critical pedagogy, ecoliteracy, and planetary crisis: the ecopedagogy movement.
Saarinen, J., Ojala, H. & Palmu T. toim. 2014. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta.

Sisältö

Kriittiseen, feministiseen, queer-, eko- ja vapautuksen pedagogiikkaan tutustuminen, vaihtoehtoisten opettamistapojen tunnistaminen, opettamisen ja oppimisen reflektointi.

Oppimateriaalit

Kaikille pakollisena:



Moisio, O-P. & Huttunen, R. 1999. Totuuden ja oikean elämän kaipuu. Max Horkheimerin perustus Frankfurtin koulun kriittiselle teorialle. Teoksessa Moisio, O-P. toim. Kritiikin lupaus. Näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan, s. 9-43.

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48149/SoPhi29_978-951-39-6480-1.pdf />


sekä Freire, P. 2005/1970. Sorrettujen pedagogiikka.



Lisäksi valitaan kaksi teosta seuraavista:



hooks, b. 2007. Vapauttava kasvatus.

Kahn, R. 2010. Critical pedagogy, ecoliteracy, and planetary crisis: the ecopedagogy movement.

Saarinen, J., Ojala, H. & Palmu T. toim. 2014. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta.



Tentti suoritetaan EXAMissa ja valitut kirjat ilmoitetaan

kirsti.lempiainen@ulapland.fi osoitteeseen



 



Kurssikirjallisuus 



Kirjallisuuden tiedot



Hooks, Bell Vapauttava kasvatus 2007



Saarinen Jaana, Ojala Hanna ja Palmu Tarja toim. 2014. Eroja ja vaarallisia suhteita. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta.



Freire, Paulo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. (Kaikille pakollinen)



Kaikille pakollisena: Kaikille: Moisio, O-P. & Huttunen, R. 1999. Totuuden ja oikean elämän kaipuu. Max Horkheimerin perustus Frankfurtin koulun kriittiselle teorialle. Teoksessa Moisio, O-P. toim. Kritiikin lupaus. Näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan, s. 9-43. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48149/SoPhi29_978-951-39-6480-1.pdf



Kahn, R. 2010. Critical pedagogy, ecoliteracy, and planetary crisis: the ecopedagogy movement.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan käsitellä moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.

Siirry alkuun