Siirry suoraan sisältöön

Johdatus matkailuilmiöön (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT201-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Sini Kestilä
  • Mervi Angeria

Vastuuhenkilö

Sini Kestilä

Opiskelijaryhmät

  • RA81M23K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.

Sisältö

- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla

Aika ja paikka

Moodle alusta sekä Zoom
vko 2 - 10

Oppimateriaalit

Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.

Kurssikirjallisuuden lisäksi luennoille määritellyt ennakkolukemiset.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, verkkoseminaarit ja itsenäinen opiskelu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.