Kokemuksen ja elämyksen visualisointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: T26K114OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 22.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Anitra Arkko
Vastuuhenkilö
Anitra Arkko
Opiskelijaryhmät
-
T26K23SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023
Tavoitteet
Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi.
Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana)
Tunnet riskianalyysimatriisin ja osaat sitä käyttäen luoda turvallisuussuunnitelman.
Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön.
Pystyt havainnoimaan yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.
Sisältö
Rakennat osaamisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Teet riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelman
Osallistut ryhtmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.
Aika ja paikka
30.8.-11.12.2023
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa sekä tuntien yhteydessä. Osa materiaaleista haetaan itse opintojakson aiheeseen liittyvien osa-alueiden mukaan.
Opetusmenetelmät
Opintojaksossa hyödynnetään itsenäisiä oppimistehtäviä, ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, tiedonhankintaa ja oppimista ohjataan sekä tuetaan.
Opintojakso sisältää taiteilijaidentiteetin rakentamisen perustan, johon liittyy myös suullisia/visuaalisia esityksiä. Opiskelijat tutustuvat alueeseen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä hyödyntävät sitä tietomateriaalina opintojakson muissa tehtävissä. Opintojaksoon liittyy henkilökohtainen syksyn töistä rakennettava osaamisportfolio sekä Lappiin suuntautuva reissu, johon liittyy työpajatyöskentelyä ja toimii oppimisympäristönä. Opiskelijat työskentelevät myös ryhmissä opintojakson aikaisten tehtävien yhteydessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö on mukana Lapin reissun osalta, jolloin tutustutaan alueen toimintaympäristöön.
Sisällön jaksotus
Perusteet ja taustatieto 30.8.-22.10.
Lapin kuvausreissu maastoon aikavälille 25.-29.10 (viikko 39).
Porfolion toteuttamisvaiheeseen 2.11.-11.12. jolloin materiaalia aktiivisesti työstetään syksyn osaamisporfoliota varten sekä opintojakson päätteeksi esitellään porfolio.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää Lapin maastoon sijoittuvan kuvausreissun (viikolla 39), johon annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson kontaktitunneilla sekä Moodlessa.
Toteutus on jaoteltu koko syksylle, joka jakaa opiskelijan työkuormaa tehtävien osalta.
Huomiona, että kuvamateriaali porfoliota varten kertyy muiden opintojaksojen aikana valmistetuista kuvista, jotka liitetään tämän opintojakson osaamisporfolioon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohteet: Turvallisuussuunnitelma, Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen
toiminnassasi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Osaat tehdä
riskianalyysin ja turvallisuussuunnitelman. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja
työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Pystyt hyödyntämään aktisen alueen kulttuurituntemusta työssäsi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
Arviointi suoritetaan pisteyttämällä tehtävät max 100 p, jotka jakaantuvat opintojakson tehtävien mukaan. Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii vähintään 50 op
arvosana 0, alle 50 pistettä
arvosana 1, 50-60 op
arvosana 2, 60-70 op
arvosana 3, 70-80 op
arvosana 4, 80-90 op
arvosana 5, 90-100 op
Tarkennetut arviointiperusteet Moodlessa.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole palautettu eikä opintojaksoon osallistumisesta ja prosessista ole näytteitä.
Pisteet jäävät alle 50.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaat koota osaamisportfolion. Osaat aikatauluttaa oman tekemisesi.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen taide-, kulttuuri- ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnonolot ja niissä turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen toiminnassasi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on koonnut portfolion. Osaat noudattaa laatimaasi aikataulua ja esitellä tekemistään ryhmälle.
Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuria ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista. Pystyt hyödyntämään alueen kulttuurituntemusta työssäsi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on työstänyt portfolion. Osaat johtaa omaa ajankäyttöäsi ja esitellä omaa tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.