Opinnäytetyön toteuttamisvaihe (5 op)
Toteutuksen tunnus: AMKO002-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Johanna Rintala
- Outi Mattila
- Paula Korteniemi
- Sirpa Kaukiainen
- Susanna Kantola
- Heidi Jaakola
Vastuuhenkilö
Outi Mattila
Opiskelijaryhmät
-
RA72H20SSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja raportoida opinnäytetyötään suunnitelmansa mukaisesti.
Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Opinnäytetyön toteutus
- Opinnäytetyön ohjaukseen osallistuminen
- Työn etenemisen raportointi ohjaajalle ja toimeksiantajalle
- Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen
Aika ja paikka
Pienryhmäohjausajankohdat:
Orientaatio opinnäytetyön toteuttamis- ja viimeistelyvaiheisiin 17.1.2023 klo 15.00-16.00 Zoom
Pienryhmäohjaus 31.1.2023 klo 8.15-11.30 Zoom
Pienryhmäohjaus 22.2.2023 klo 8.15-11.30 Zoom
Pienryhmäohjaus 23.3.2023 klo 8.15-11.30 Zoom
Jokainen opiskelija tai opiskelijapari varaa opinnäytetyökohtaisen kieliasuohjauksen hyvissä ajoin ennen opinnäytetyön esitarkastusversion jättämistä suomen kielen opettajalta. Ohje ajanvaraukseen opinnäytetyön Moodlessa.
Oppimateriaalit
1. Hakala J. 2022. Hyvä, parempi, valmis Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus
2. Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-KUSTANNUS.
3. Opinnäytetyön sisällön mukaiset sosiaali- ja terveysalaa ja muut alaa sisällöllisesti tukevat tutkimukset ja kehittämishankkeiden raportit ja muut ajankohtaiset sote-alan aineistot.
4. Opinnäytetyöhön valitun tutkimus- tai kehittämismenetelmää tukeva aineisto esimerkiksi:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Paasivaara, L., Suhonen, M. & Nikkilä, J. 2008. Innostavat projektit. 2008tai uudempi painos. Helsinki: Sairaanhoitajaliitto.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun AMK. Tampere:Suomen yliopistopaino.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2. korjattu painos. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja Sarja A73/2016. Turku: Turun yliopisto.
TENKin tutkimuseettiset julkaisut.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Virtuaaliaineisto Finnassa ja tukiaineistot Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelijan itsenäinen ja parityöskentely.
Ohjaavan opettajan ohjaus pienryhmissä Zoomin välityksellä tai muulla ohjaajan kanssa sovitulla tavalla.
Ohjaavat opettajat ohjaavat ja tukevat työn etenemistä koulutuskohtaisen prosessin mukaisesti.
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön toimeksiannon ja opinnäytetyösuunnitelman mukaisesti.
Toteutusvaihe vaatii säännöllistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja prosessi voi sisältää myös kehittämistoiminnan tavoitteiden ja toimintatapojen uudelleenarviointia.
Säännöllinen ja oma-aloitteinen vuorovaikutus ohjaajiin ja toimeksiantajaan auttavat opiskelijaa toteuttamaan työn. Opiskelija neuvottelee mahdollisista muutoksista työn ohjaajien kanssa ja
dokumentoi työn ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden raportointiohjeistuksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi on hyväksytty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusmerkintä 5 op, kun opiskelija on yhdessä ohjaavan opettajan arvioinut, että opiskelija on valmis siirtymään opinnäytetyön viimeistelyvaiheeseen.