Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE02-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 26.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista
Aika ja paikka
Työsuunnitelman mukaisesti syksyllä 2023
Oppimateriaalit
Ohjeet, materiaalit ja suositeltavaa aineistoa löytyy Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.
Opetusmenetelmät
- Läsnäolovelvollisuus vähintään 80% zoom tunneilla, projektin esittely 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Prosessimainen eteneminen, joka sisältää välitehtäviä.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Ryhmässä suunniteltu ja itsenäisesti tai pareittain toteutettu taideprojekti esitellään kurssin päätteeksi toisille.
- Oppimistehtävä koostuu itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista zoom kontakteille ja aktiiviseen työskentelyyn tunneilla, taideprojektin esittelyyn osallistumista sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.
Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti. Palautus 11/23 ja 1. uusintapalautus 12/23,
2. uusintapalautus 1/24.
Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Hylätty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Välitehtävät, hyväksytty/ täydennettävä.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä
Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.