Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL28OJ-19005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 27.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 28.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Tanja Marjanen-Korkala
Anne Jokelainen
Vastuuopettaja
Anne Jokelainen
Ryhmät
KA72G21S
Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Opintojakso
K702GL28OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset yhteistyökumppanit ja koordinoida kehittämistyötä. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija tietää keskeisimmät kehittämisohjelmat ja rahoituskanavat.

Sisältö

Teemat:
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämisen eri vaiheet ja niiden koordinointi
- Monialainen yhteistyö ja verkostoituminen ikääntyvän väestön palvelujen kehittämisessä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön välineitä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön arviointi
- Kehittämishankkeiden rahoitus, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

Lapin Amk, Kemin kampus, sekä etäopetus

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää Seniorimessutapahtuman suunnittelun ja toteutuksen Vanhustenviikolla syksyllä 2023. Tapahtuman suunnittelu alkaa toimeksiantajan ja yhteistyöverkoston kanssa jo kevätlukukaudella 2023. Suunnitteluun ja toteutukseen osallistetaan kaikki geronomiopiskelijaryhmät osana heidän syksyn opintojaksojaan. Lisäksi opiskelijat toteuttavat pienryhmissä esityksiä ja palveluiden kehittämisideoita eri teemojen mukaisesti.
Teoreettinen perehtyminen ikääntyvien palvelujen kehittämiseen toteutuu syksyllä -23 kontaktiopetuksessa oppilaitoksella sekä etäopetusjaksojen yhteydessä. Opetuksessa hyödynnetään pääosin yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.
Messujen valmisteluun ja toteutukseen, sekä pienryhmätehtäviin osallistumista edellytetään opiskelijalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seniorimessujen suunnittelu ja toteutus toteutuu kiinteässä yhteistyössä toimeksiantajan (Kemin kaupunki/Vanhusneuvosto ja Keminmaan kunta/vanhusneuvosto), Seurakunnan, oppilaitosyhteistyönä Lappian kanssa sekä Meri-Lapin kolmannen sektorin toimijoiden kanssa ja messuille osallistuvien näytteilleasettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, eli noin 270 työtuntia. Opintojakso painottuu yhdessä tekemiseen messujen toteutuksen ja palvelujen kehittämisen pienryhmäesitysten koostamiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet jakehittämistyön menetelmiä.Opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija luettelee keskeisimpiä kehittämisohjelmiaja rahoituskanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja kuvat sen merkityksen monialaisessä yhteistyössä. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija kuvaa keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteenja arvioida sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä sekä suunnitella verkostoyhteistyötä. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja perustelee ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.Osaa kuvata projektin erivaiheet jakuvata ja perustella tarkoituksen mukaisten kehittämistyön menetelmin käytön. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija osaa kuvata keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia ja kykenee arvioimaan käyttötarkoituksenmukaset rahoituslähteet.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun