Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL28OJ-19005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.03.2023 - 27.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2023 - 28.11.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Vastuuopettaja
- Anne Jokelainen
- Ryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
- Opintojakso
- K702GL28OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset yhteistyökumppanit ja koordinoida kehittämistyötä. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija tietää keskeisimmät kehittämisohjelmat ja rahoituskanavat.
Sisältö
Teemat:
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämisen eri vaiheet ja niiden koordinointi
- Monialainen yhteistyö ja verkostoituminen ikääntyvän väestön palvelujen kehittämisessä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön välineitä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön arviointi
- Kehittämishankkeiden rahoitus, toteutus ja arviointi
Aika ja paikka
Lapin Amk, Kemin kampus, sekä etäopetus
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää Seniorimessutapahtuman suunnittelun ja toteutuksen Vanhustenviikolla syksyllä 2023. Tapahtuman suunnittelu alkaa toimeksiantajan ja yhteistyöverkoston kanssa jo kevätlukukaudella 2023. Suunnitteluun ja toteutukseen osallistetaan kaikki geronomiopiskelijaryhmät osana heidän syksyn opintojaksojaan. Lisäksi opiskelijat toteuttavat pienryhmissä esityksiä ja palveluiden kehittämisideoita eri teemojen mukaisesti.
Teoreettinen perehtyminen ikääntyvien palvelujen kehittämiseen toteutuu syksyllä -23 kontaktiopetuksessa oppilaitoksella sekä etäopetusjaksojen yhteydessä. Opetuksessa hyödynnetään pääosin yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.
Messujen valmisteluun ja toteutukseen, sekä pienryhmätehtäviin osallistumista edellytetään opiskelijalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seniorimessujen suunnittelu ja toteutus toteutuu kiinteässä yhteistyössä toimeksiantajan (Kemin kaupunki/Vanhusneuvosto ja Keminmaan kunta/vanhusneuvosto), Seurakunnan, oppilaitosyhteistyönä Lappian kanssa sekä Meri-Lapin kolmannen sektorin toimijoiden kanssa ja messuille osallistuvien näytteilleasettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, eli noin 270 työtuntia. Opintojakso painottuu yhdessä tekemiseen messujen toteutuksen ja palvelujen kehittämisen pienryhmäesitysten koostamiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet jakehittämistyön menetelmiä.Opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija luettelee keskeisimpiä kehittämisohjelmiaja rahoituskanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja kuvat sen merkityksen monialaisessä yhteistyössä. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija kuvaa keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteenja arvioida sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä sekä suunnitella verkostoyhteistyötä. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja perustelee ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.Osaa kuvata projektin erivaiheet jakuvata ja perustella tarkoituksen mukaisten kehittämistyön menetelmin käytön. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija osaa kuvata keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia ja kykenee arvioimaan käyttötarkoituksenmukaset rahoituslähteet.
Esitietovaatimukset
NULL