Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK152-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

27.09.2023 - 19.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Opettaja

  • Jussi Soppela

Opiskelijaryhmät

  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ympäristöä, ympäristön reunaehtoja ja pohjoisen alueen olosuhteita sekä liittää ne osaksi yksilöiden, yhteisöjen ja alueiden turvallisuutta. Opiskelija ymmärtää alansa toimintaedellytyksiin vaikuttavia globaaleja, alueellisia ja paikallisia muutostekijöitä toimintaympäristössään. Hän osaa analysoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia ja yhdistää eri toimialojen ennakointitietoa työelämän kehittämistehtävissä. Opiskelija osaa arvioida ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta sekä sitä määrittäviä tekijöitä ja vaikutuksia ihmisen kokemuksellisuuden, kulttuurin ja vastuullisuuden näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää monialaista tietoa ja menetelmiä, jotka tukevat ihmisten osallisuutta ja hyvinvointia, yhteistyöverkostoja ja alueellisia kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ennakoida pohjoisen alueen ympäristön ja väestön tulevaisuutta sekä haasteita alansa asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Pohjoinen ympäristö ja olosuhteet
- Toimintaympäristön muutokset
- Ihmisen ja ympäristön välinen suhde
- Pohjoisten toimintaympäristöjen tulevaisuus

Aika ja paikka

Etäopetus 27.9 - 25.11.2023.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Ennakkotehtävä: Muodosta käsitekartta ennakkolukemistosta.
Ennakkolukemisto ja kirjallinen materiaali.
Aloituspäivä 27.9.2023: Etäluennot (Teams) ja työpajatyöskentely etänä ryhmissä.
Oppimistehtävä: Ryhmäessee, itsenäistä tiedonhankintaa, ryhmätyöskentelyä verkossa. Moodle toimii ryhmätehtävän aineiston jakelukanavana, ryhmäesseen kirjoitus- ja prosessointialustana Teams.
Toinen kontaktipäivä myös etäopetuksena 25.10.2023: Ryhmäesitykset, keskustelua, palautetta, yhteenvetoa.
Itse- ja vertaisarvioinnit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennot ja työelämän muutoksia käsittelevä harjoitustyö.

Sisällön jaksotus

Suomeksi
Johdanto- ja asiantuntijaluennot sekä tehtävänanto
Ryhmä- ja itseopiskelua
Raportin laatiminen ja sen esitys
Arviointi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson Moodle-kansiossa erilliset ohjeet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- ymmärtää pohjoisen ympäristön erityspiirteet.
- tiedostaa toimintaympäristössään tapahtuvat muutokset.
- ymmärtää ihmisen ja ympäristön välisten suhteiden merkityksen.
- tiedostaa pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- yhdistää pohjoisen ympäristön erityispiirteet työhönsä.
- ottaa huomioon ammatissaan toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.
- ottaa huomioon ammatissaan ihmisten ja ympäristön välisiä suhteita.
- analysoi työssään pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työyhteisöään huomioiden pohjoisen ympäristön erityspiirteet.
- kehittää toimintaympäristöään huomioiden ympäristössä tapahtuvat muutokset.
- yhdistää työssään monipuolisesti ja innovatiivisesti ympäristöön ja ihmisiin vaikuttavia tekijöitä.
- työssään pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmäessee. Numeraalinen arviointi, arviointiasteikko 1 - 5.
(a) Kirjallinen ja suullinen vuorovaikutteinen raportointi, arvioijana ryhmästä vastaava opettajatuutori.
(b) Ryhmäesseen tuottamisprosessin arviointi, arvioijana ryhmästä vastaava opettajatuutori, joka vastaa myös palautteen antamisesta ryhmälle.
Itsearviointi, lomake, numeraalinen arvio & sanallinen perustelu. Arviointi kohdistuu koko opintojakson aikaiseen toimintaan (ml. ryhmätyöskentely).
Vertaisarviointi, lomake, numeraalinen & lyhyt sanallinen perustelu. Opiskelija arvioi ryhmänsä jokaisen jäsenen toiminnan ryhmäesseen tuottamisen aikana. Arviointiasteikko 1 - 5.
Opiskelijan opintojaksopalaute Pepissä.
Arvosana lasketaan ryhmäesseen, prosessin ja vertaisarvioinnin perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää pohjoisen ympäristön erityspiirteet
- tiedostaa toimintaympäristössään tapahtuvat muutokset
- ymmärtää ihmisen ja ympäristön välisten suhteiden merkityksen
- tiedostaa pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- yhdistää pohjoisen ympäristön erityispiirteet työhönsä
- ottaa huomioon ammatissaan toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset
- ottaa huomioon ammatissaan ihmisten ja ympäristön välisiä suhteita
- analysoi työssään pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työyhteisöään huomioiden pohjoisen ympäristön erityspiirteet
- kehittää toimintaympäristöään huomioiden ympäristössä tapahtuvat muutokset
- yhdistää työssään monipuolisesti ja innovatiivisesti ympäristöön ja ihmisiin vaikuttavia tekijöitä
- ennakoi ja arvioi työssään pohjoisessa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.