Skip to main content

Development Methodologies of Working Life (5 cr)

Code: YAMK130-3002

General information


Enrollment
13.03.2023 - 09.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.06.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 120
Teachers
Marika Tuomela-Pyykkönen
Marika Tuomela-Pyykkönen
Merja Koikkalainen
Groups
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Course
YAMK130

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Content

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Location and time

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 1.6.2023 ja sulkeutuu 31.8.2023.

Materials

Suositeltava kirjallisuus:

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.

Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Teaching methods

Only in Finnish

Assessment criteria, satisfactory (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Go back to top of page