Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK162-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.03.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 20
Opettajat
Simo Rontti
Merja Koikkalainen
Ryhmät
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Opintojakso
YAMK162

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu on seuraava:
22.3.2023 Klo 17-18.30 Aloitusluento (Teams)
Kontaktiluento/väliohjaus (Teams). Ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa
Harjoitustöiden palautuksen määräaika
30.5.2023 klo 17-19 Päätösluento (harjoitustöiden reflektointi ja opponointi) Teams

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Teams -ympäristössä.

Keskeisenä suorituksena opintojaksolla on 4-hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö.
Harjoitustyö koostuu osatehtävistä, joiden kautta ryhmässä kehitetään case-projektiksi valittua palvelua.

Kontaktiluentojen välissä Teams-ympäristöön tulee osatehtäviä tukevia itseopiskelumateriaaleja.

Linkki kurssin Teams-kanavalle lähetetään opiskelijoille viikko ennen aloitusluentoa, jolloin opiskelijat voivat muodostaa harjoitustyöryhmät annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Siirry alkuun