Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK162-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.10.2022 - 31.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.03.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 20
- Opettajat
- Simo Rontti
- Merja Koikkalainen
- Ryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Opintojakso
- YAMK162
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu on seuraava:
22.3.2023 Klo 17-18.30 Aloitusluento (Teams)
Kontaktiluento/väliohjaus (Teams). Ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa
Harjoitustöiden palautuksen määräaika
30.5.2023 klo 17-19 Päätösluento (harjoitustöiden reflektointi ja opponointi) Teams
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Teams -ympäristössä.
Keskeisenä suorituksena opintojaksolla on 4-hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö.
Harjoitustyö koostuu osatehtävistä, joiden kautta ryhmässä kehitetään case-projektiksi valittua palvelua.
Kontaktiluentojen välissä Teams-ympäristöön tulee osatehtäviä tukevia itseopiskelumateriaaleja.
Linkki kurssin Teams-kanavalle lähetetään opiskelijoille viikko ennen aloitusluentoa, jolloin opiskelijat voivat muodostaa harjoitustyöryhmät annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.