Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK140-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.03.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Opettajat
Outi Mattila
Outi Kanste
Ryhmät
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Opintojakso
YAMK140

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Johtaminen ja tukirakenteet näytön käyttöönotossa
Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
Näytön käyttöönoton suunnitelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa ottaa vastuun näyttöön perustuvan toiminnan käyttöönoton suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa kehittää ja uudistaa työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhtenäisiä käytänteitä sisältäen menettelyt siitä, miten näyttö otetaan käyttöön ja vakiinnutetaan osana johtamistyötä ja työyksiköiden arkea.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Johtaminen ja tukirakenteet näytön käyttöönotossa
- Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
- Näytön käyttöönoton suunnitelma

Aika ja paikka

Opiskelupäivät 3.3.2023 ja 24.4.2023 klo 9.00-15.00 Zoom yhteydellä.

Oppimateriaalit

Kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin. Skhole Oy.
Holopainen A., Junttila K., Jylhä V., Korhonen A., & Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hotus, Näyttövinkki 11/2020. Millaisella hoitotyön johtamisella voidaan edistää ja tukea näyttöön perustuvaa toimintaa terveydenhuollossa? nayttovinkki-11-2020.pdf (hotus.fi)
Lunden A. 2022. Osaamisen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen hoitotyössä. Väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot
Itsenäinen tiedonhaku
Pienryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti
työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.

Siirry alkuun