Automaatioratkaisut (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K123OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Jan Stenlund
- Arto Jäntti
- Petri Kesälahti
Vastuuhenkilö
Petri Kesälahti
Opiskelijaryhmät
-
KA52K21Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla opit hydraulisten, pneumaattisten ja sähköisten toimilaitejärjestelmien perusteet ja harjoittelet erilaisten kytkentöjen tekemistä laboratoriossa. Opit myös järjestelmien energiankulutuksesta, kuvaamisesta, toimilaitteen mitoituksesta ja ohjaustekniikasta. Opintojaksolla käsitellään myös laitteiden sähköistä ohjausta, joten opit myös sähkötekniikan perusteita.
Sisältö
In this course you will learn the basics of hydraulic, pneumatic and electrical actuator systems and practice different connections in the laboratory. You will also learn about system energy consumption, imaging, actuator dimensioning and control technology. The course also deals with the electronic control of equipment,so you will also learn the basics of electrical engineering.
Aika ja paikka
Syksy 2023. Zoom, virtuaalioppimisympäristö, konetekniikan automaatiolaboratorio
Oppimateriaalit
Moodlessa
Lisätietoja opiskelijoille
Osa laboratorioharjoituksista suoritetaan lähijaksojen ulkopuolella (pitkämatkalaisille mahdollisuus lähijaksolla). Opastetaan tarkemmin opintojakson alussa!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1.Opiskelija hallitsee heikosti perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistaminen tuottavat vaikeuksia. Opiskelija ei kykene muodostamaan hydraulista / pneumaattista perusjärjestelmää ilman täyttä ohjausta, eikä myöskään kykene hyödyntämään perustietoa, mitoituslaskentaa eikä komponentti tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Sähköteknisten termien sekä sähköopin perusteiden hallinta heikkoa, perusmittauksien ymmärtäminen puutteellista.
2. Opiskelija hallitsee välttävästi perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistaminen tuottavat hieman vaikeuksia. Opiskelija kykenee osittain ilman ohjausta muodostamaan hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen välttävästi perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Sähköteknisten termien sekä sähköopin perusteiden hallinta välttävää kuin myös perusmittauksien ymmärtäminen. Opiskelija tarvitsee ohjausta sähköopillisten tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät puutteellisia. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein mutta ei kykene sisäistämään oppimiaan asioita
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee ilman ohjausta muodostamaan yksinkertaisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija tarvitsee osittaista ohjausta laboratorioharjoitusten suorittamisessa. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija tarvitsee osittaista ohjausta sähköopillisten tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät lähes oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta ja niissä on käytetty selkeästi oikeita termejä ja käsitteistöä. Opiskelija kykenee lähes virheettömään tulosten raportointiin ja opiskelija osaa soveltaa lähdetietoutta ongelmien ratkaisemisessa.
4. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee osittain ilman ohjausta muodostamaan monimuotoisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija tarvitsee vähän ohjausta laboratorioharjoitusten suorittamisessa. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija kykenee lähes itsenäisesti soveltamaan sähköopin perusteita tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät lähes oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja teorian ja käytännön yhdistämiseen. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta ja niissä on käytetty normaalia syvempää tietämystä opintojakson aiheista. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee ilman ohjausta muodostamaan monimuotoisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä soveltaen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija kykenee itsenäiseen laboratorioharjoitusten suorittamiseen. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija kykenee itsenäisesti soveltamaan sähköopin perusteita tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Opiskelijan tietämys on syventynyt opintojakson aikana ja hän kykenee soveltamaan saatua tietoutta itsenäisesti alansa ammattitehtävissä