Siirry suoraan sisältöön

Automaatioratkaisut (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K123OJ-19008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Jan Stenlund
  • Arto Jäntti
  • Petri Kesälahti

Vastuuhenkilö

Petri Kesälahti

Opiskelijaryhmät

  • KA52K21Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit hydraulisten, pneumaattisten ja sähköisten toimilaitejärjestelmien perusteet ja harjoittelet erilaisten kytkentöjen tekemistä laboratoriossa. Opit myös järjestelmien energiankulutuksesta, kuvaamisesta, toimilaitteen mitoituksesta ja ohjaustekniikasta. Opintojaksolla käsitellään myös laitteiden sähköistä ohjausta, joten opit myös sähkötekniikan perusteita.

Sisältö

In this course you will learn the basics of hydraulic, pneumatic and electrical actuator systems and practice different connections in the laboratory. You will also learn about system energy consumption, imaging, actuator dimensioning and control technology. The course also deals with the electronic control of equipment,so you will also learn the basics of electrical engineering.

Aika ja paikka

Syksy 2023. Zoom, virtuaalioppimisympäristö, konetekniikan automaatiolaboratorio

Oppimateriaalit

Moodlessa

Lisätietoja opiskelijoille

Osa laboratorioharjoituksista suoritetaan lähijaksojen ulkopuolella (pitkämatkalaisille mahdollisuus lähijaksolla). Opastetaan tarkemmin opintojakson alussa!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1.Opiskelija hallitsee heikosti perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistaminen tuottavat vaikeuksia. Opiskelija ei kykene muodostamaan hydraulista / pneumaattista perusjärjestelmää ilman täyttä ohjausta, eikä myöskään kykene hyödyntämään perustietoa, mitoituslaskentaa eikä komponentti tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Sähköteknisten termien sekä sähköopin perusteiden hallinta heikkoa, perusmittauksien ymmärtäminen puutteellista.

2. Opiskelija hallitsee välttävästi perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistaminen tuottavat hieman vaikeuksia. Opiskelija kykenee osittain ilman ohjausta muodostamaan hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen välttävästi perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Sähköteknisten termien sekä sähköopin perusteiden hallinta välttävää kuin myös perusmittauksien ymmärtäminen. Opiskelija tarvitsee ohjausta sähköopillisten tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät puutteellisia. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein mutta ei kykene sisäistämään oppimiaan asioita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee ilman ohjausta muodostamaan yksinkertaisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija tarvitsee osittaista ohjausta laboratorioharjoitusten suorittamisessa. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija tarvitsee osittaista ohjausta sähköopillisten tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät lähes oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta ja niissä on käytetty selkeästi oikeita termejä ja käsitteistöä. Opiskelija kykenee lähes virheettömään tulosten raportointiin ja opiskelija osaa soveltaa lähdetietoutta ongelmien ratkaisemisessa.

4. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee osittain ilman ohjausta muodostamaan monimuotoisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä hyödyntäen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija tarvitsee vähän ohjausta laboratorioharjoitusten suorittamisessa. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija kykenee lähes itsenäisesti soveltamaan sähköopin perusteita tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät lähes oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja teorian ja käytännön yhdistämiseen. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta ja niissä on käytetty normaalia syvempää tietämystä opintojakson aiheista. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Opiskelija hallitsee perustiedot hydrauliikan ja pneumatiikan osalta. Opiskelija hallitsee hydrauliikan ja pneumatiikan laskennalliset perussuureet sekä komponenttien tunnistamisen. Opiskelija kykenee ilman ohjausta muodostamaan monimuotoisia hydraulisia / pneumaattisia perusjärjestelmiä soveltaen perustietoa, mitoituslaskentaa sekä komponenttien tunnistamista järjestelmän muodostamisessa. Opiskelija kykenee itsenäiseen laboratorioharjoitusten suorittamiseen. Opiskelija hallitsee sähköteknisten termit sekä sähköopin perusteet. Opiskelija kykenee itsenäisesti soveltamaan sähköopin perusteita tehtävien suorittamisessa, palautettavat tehtävät oikeaoppisesti sähköopin termistöä sekä lainalaisuuksia noudattaen suoritettuja. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Opiskelijan tietämys on syventynyt opintojakson aikana ja hän kykenee soveltamaan saatua tietoutta itsenäisesti alansa ammattitehtävissä