Kesäpeliopinnot (20 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL148-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
22.05.2023 - 25.08.2023
Laajuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 115
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Hannula
- Jari Penttinen
- Toni Westerlund
- Jarkko Piippo
- Sanni Mustonen
- Tomi Knuutila
Vastuuhenkilö
Sanni Mustonen
Opiskelijaryhmät
-
RA54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
-
TA42T19KTietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
-
TA42T20STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
-
RA54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
-
RA54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
-
R54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
-
T26K20SKuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
-
R54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
-
TA42T21STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
-
TA42T21KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
-
T26K19SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
-
TA42T22KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
-
T26K22SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
-
TA42T22STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, syksy 2022
-
T26K21SKuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.
Sisältö
Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut
Aika ja paikka
22.5.2023-25.8.2023
Kesäpelien aloitustilaisuus 22.5.2023 klo 10.00 Teams
Kesäpelien päätöstilaisuus 25.8.2023 klo 9:00
Lomat:
19.6-23.6
Oppimateriaalit
Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana.
Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.
Opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.
Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SubstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia tietokoneita. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus käyttää Rovaniemen kampuksella olevia tehokoneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) Lapin ammattikorkeakoulun tehokoneiden käyttämiseen.
Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja revieweissä osoitettuun osaamisen.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta.
Yksilöllisesti arvioidaan assettien, koodin, artin, dokumentaation, tai muun tuotetun materiaalinlaatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.