Skip to main content

Peatland Forest Management (5 cr)

Code: R604ML31OJ-19009

General information


Enrollment
03.10.2022 - 16.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.04.2023 - 30.09.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Natural Resources, Forestry
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Mikael Kukkonen
Maarit Timonen
Teacher in charge
Mikael Kukkonen
Course
R604ML31OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso arvioidaan skaalalla 0 - 5.
Intensiivi maastoviikko 3 pv
Itseopiskelutehtävät
Kirjallinen koe
Kaikki tehtävät suoritettava hyväksytysti tehtävänantojen mukaisesti

Objective

Tieto puuttuu

Accomplishment methods

Verkko-opinnot, itsenäinen työskentely

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti, itseopiskelu muuna aikana.

Materials

Kurssi pitää sisällään seuraavat asiat:
1. kunnostus- ja täydennysojitus
2. suometsien metsänkäsittelyvaihtoehdot
3. suometsien luonnonhoidon toimenpiteet
4. suometsien vesiensuojelu
5. suometsien ilmastokestävyys ja hiilensidonta
6. soiden ennallistaminen
7. soiden ja ojitettujen turvemaiden muut mahdolliset käyttömuodot

Kurssi perustuu Tapion hyviin metsänhoidon suosituksiin, jotka uudistettiin 2021-2022.
https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi/toimenpiteet/suometsan-hoitohanke/toteutus

https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi/toimenpiteet/turvemaiden-metsankasvatus/toteutus#section-576

Teaching methods

Opiskelu muodostuu kontaktiopetuksesta sis. maastojakson ja verkko-opiskelusta, ryhmätyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta, asiantuntijaluennoista (tallenteina) ja kirjallisista aineistoista.

Employer connections

Maastopäivät, toteutetaan yhteistyössä Metsähallituksen, Metsäkeskuksen, Metsänhoitoyhdistyksen, VAPOn sekä Riistanhoitoyhdistyksen kanssa.

Exam schedules

Ilmoitetaan opintojakson aikana, merkintä lukujärjestykseen.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole suoraa hyväksilukua. Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan oppilaitoksen tutkintosäännössä ja opintooppaassa. Vastuuopettaja antaa lisätietoa osaamisen osoittamisen mahdollisuuksista opintojaksokohtaisesti.

Student workload

5 op / 135h opiskelijan työtä. Sisältää kontaktiopetuksen, harjoitustehtävät ja itsenäisen opiskelun.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

3-4
Opiskelija tietää suometsien hoidon menetelmät ja tietää suometsien hoitotarpeen ja tulevaisuuden näkymät sekä kunnostusojituksen että ennallistamisen osalta.
Opiskelija tietää suometsien hoitoon liittyviä keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen suometsien hoidon suunnittelussa.
Opiskelija tietää kunnostusojituksen ja ennallistamisen kriteerit ja osaa soveltaa niitä käytännössä.
Opiskelija tietää turvemaiden puuston kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa huomioida tekijöitä suunnitellessaan hoitotoimenpiteitä.
Opiskelija tietää vesiensuojeluratkaisujen merkityksen kunnostusojituksen yhteydessä ja osaa soveltaa ratkaisuja suunnitellessaan hoitotoimenpiteitä.
Opiskelija tietää suometsien hoidon lupaprosessin.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija tietää suometsien hoidon menetelmät ja tietää hoitotarpeen ja tulevaisuuden näkymät sekä kunnostusojituksen että ennallistamisen osalta.
Opiskelija tietää suometsien hoitoon liittyviä keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen suometsien hoidon suunnittelussa.
Opiskelija tietää kunnostusojituksen ja ennallistamisen kriteerit ja osaa itsenäisesti soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tietää turvemaiden puuston kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa itsenäisesti huomioida tekijät suunnitellessaan hoitotoimenpiteitä.
Opiskelija tietää vesiensuojeluratkaisujen merkityksen kunnostusojituksen yhteydessä ja osaa itsenäisesti soveltaa ratkaisuja suunnitellessaan hoitotoimenpiteitä.
Opiskelija tietää suometsien hoidon lupaprosessin.

Qualifications

NULL

Go back to top of page