Siirry suoraan sisältöön

Metsänhoito (5op)

Toteutuksen tunnus: R604ML88-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 10.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Kari Pasanen
Minna Tuominen
Vastuuopettaja
Kari Pasanen
Opintojakso
R604ML88

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Metsänhoidon suositukset
Jaksollinen metsänkasvatus
Jatkuva metsänkasvatus
Syventäviä teemoja, esim. suometsänhoidon kysymykset, riistametsänhoito
Talousmetsien luonnonhoito
Metsätuhot varttuneissa metsissä
Metsä- ja luonnonsuojelulainsäädännön keskeiset säädökset

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa

Sisältö

Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät tuet

Aika ja paikka

Syksy 2023, etäyhteydellä (Zoom)

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus
Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen
Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luentotallenteet. Etätunneilla ongelmanratkaisua, keskustelua, ohjausta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänkasvatuksen perusmenetelmät. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt sekä niiden merkityksen ja hoidon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänkasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan ohjeita käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänkasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä sekä tarjota ja perustella metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomioon niiden vaikutuksia sekä soveltaa ohjeita metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Siirry alkuun