Siirry suoraan sisältöön

Metsäsuunnitelman laadinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML106-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 29.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Markus Korhonen
  • Anne-Mari Väisänen

Vastuuhenkilö

Markus Korhonen

Opiskelijaryhmät

  • RA64M21K
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia metsäsuunnitelman metsänomistajan tavoitteiden mukaisesti
- Osaa tehdä metsäsuunnitelman laatimiseen liittyvät maastotyöt
- Osaa hyödyntää metsävaratietoa metsäsuunnittelussa
- Osaa soveltaa metsänomistajan tavoitteita metsän kehityksen ohjaamisessa
- Ymmärtää keskipitkän- ja pitkän aikajänteen suunnittelun merkityksen metsän kehitykselle

Sisältö

Metsäsuunnitelman laadinta
Metsäsuunnitelman maastotyöt ja metsätaitoilun hyödyntäminen
Metsäsuunnitteluun liittyvä optimointi

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023

Oppimateriaalit

Oppimateriaali osoitetaan toteutuksen aikana.

Opetusmenetelmät

Luennot, maasto-opetus, maastotyöskentely, maastotentti, luentotentti, palautettavat kirjallisuustehtävät sekä itsenäinen työskentely.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osoitetaan toteutuksen aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu maastotentti sekä luentotentti. Tarkka ajankohta ilmoitetaan toteutuksen alussa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista voi olla yhteydessä opintojakson opettajaan. Valinnaisista toteutustavoista sovitaan tapauskohtaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sisältyy maasto-opetusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija tietää metsänarvolaskelman sisällön ja tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa analysoida metsänarvolaskelmaan liittyviä epävarmuustekijöitä ja ottaa ne huomioon laskelman koostamisessa. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi pohjautuu opiskelijan suorituksiin (tehtävät ja tentit) ja aktiivisuuteen (jatkuva arviointi). Arviointikriteerit on kuvattu alla.

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2: Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija tietää metsänarvolaskelman sisällön ja tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4:
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa analysoida metsänarvolaskelmaan liittyviä epävarmuustekijöitä ja ottaa ne huomioon laskelman koostamisessa. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.