Metsäsuunnitelman laadinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML106-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 29.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Markus Korhonen
- Anne-Mari Väisänen
Vastuuhenkilö
Markus Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M21KMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia metsäsuunnitelman metsänomistajan tavoitteiden mukaisesti
- Osaa tehdä metsäsuunnitelman laatimiseen liittyvät maastotyöt
- Osaa hyödyntää metsävaratietoa metsäsuunnittelussa
- Osaa soveltaa metsänomistajan tavoitteita metsän kehityksen ohjaamisessa
- Ymmärtää keskipitkän- ja pitkän aikajänteen suunnittelun merkityksen metsän kehitykselle
Sisältö
Metsäsuunnitelman laadinta
Metsäsuunnitelman maastotyöt ja metsätaitoilun hyödyntäminen
Metsäsuunnitteluun liittyvä optimointi
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023
Oppimateriaalit
Oppimateriaali osoitetaan toteutuksen aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, maasto-opetus, maastotyöskentely, maastotentti, luentotentti, palautettavat kirjallisuustehtävät sekä itsenäinen työskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osoitetaan toteutuksen aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu maastotentti sekä luentotentti. Tarkka ajankohta ilmoitetaan toteutuksen alussa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voi olla yhteydessä opintojakson opettajaan. Valinnaisista toteutustavoista sovitaan tapauskohtaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy maasto-opetusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija tietää metsänarvolaskelman sisällön ja tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa analysoida metsänarvolaskelmaan liittyviä epävarmuustekijöitä ja ottaa ne huomioon laskelman koostamisessa. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu opiskelijan suorituksiin (tehtävät ja tentit) ja aktiivisuuteen (jatkuva arviointi). Arviointikriteerit on kuvattu alla.
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2: Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija tietää metsänarvolaskelman sisällön ja tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3-4:
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa tehdä metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman laadintaan liittyvät maastotyöt, ja osaa hyödyntää metsätietojärjestelmiä metsäsuunnitelman koostamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää avointa metsävaratietoa tai muuta metsävaratietoa metsäsuunnitelman pohja-aineistona ja osaa huomioida pohja-aineistoihin liittyvät epävarmuustekijät. Opiskelija tietää metsänarvolaskelmaan tarvittavat tiedot ja ymmärtää metsänarvolaskelman sisällön. Opiskelija osaa analysoida metsänarvolaskelmaan liittyviä epävarmuustekijöitä ja ottaa ne huomioon laskelman koostamisessa. Opiskelija osaa laatia metsänarvolaskelman metsätietojärjestelmällä. Opiskelija tietää metsäsuunnitelman sisällön ja osaa hyödyntää metsäsuunnitelmaa esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa tai neuvonnassa. Opiskelija ymmärtää metsäsuunnitelman merkityksen metsänomistajan metsälleen asettamien tavoitteiden saavuttamisessa.