Kehittämisosaaminen - suunnitelmasta toteutukseen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK118-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.05.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
14.11.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Milla Immonen
- Mirva Tapaninen
Tavoitteet
Opiskelija kykenee johtamaan ja arvioimaan monialaisten tiimien, projektiryhmien ja -toimijoiden toimintaa sekä tutkimus- ja kehittämisprosessien tavoitteellista toteutumista. Hän ymmärtää arvolupauksen, ammattieettisyyden ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen kehittämistoiminnassa. Hän kykenee kehittämään tiiminsä viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria, resilienssiä sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opiskelija osaa soveltaa muutosjohtamisen lähestymistapaa tulosten siirtämiseksi käytäntöön.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaisista kompetensseista: projektijohtaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Osallistava tiimijohtaminen ja verkostotyö
• Luottamuksen rakentaminen, arvolupaukset ja sidosryhmien sitouttaminen
• Projektin johtaminen, riskienhallinta ja tulosten siirtäminen käytäntöön
• Arviointi ja raportointi
Aika ja paikka
Kontaktiopetus, Zoom välityksellä
14.11.2022 klo 16–20
12.12.2022 klo 16–20
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarjonnassa vain avoimessa AMKissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osoittaa kehittämistehtävässään ymmärrystä ja tuottaa esimerkkejä projektissa toimimisesta ja projektijohtamisesta.
- tarkastelee toimintaa eettisestä näkökulmasta sekä havaitsee ja raportoi uusia kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- kykenee kehittämistehtävässään osoittamaan keskeisiä projektissa toimimiseen ja muutoksen johtamiseen liittyviä ilmiöitä perustellen niitä todennetulla tiedolla.
- analysoi projektin johtamista ja toimintaa myös eettisestä näkökulmasta etsien niihin rakentavia ratkaisuja näyttöön perustuvan tiedon valossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- kykenee arvioimaan projektin tulosten hyödynnettävyyttä ja vaikuttavuutta.
- tuottaa tietoa projektin johtamisesta ja toiminnasta todennetun tiedon avulla, reflektoi käytännön toimintaa myös eettisestä näkökulmasta ja tekee kehittäviä ja rakentavia arvioita ja tulkintoja näiden perusteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kehittämistehtävässään opiskelija osoittaa ymmärrystä ja tuottaa esimerkkejä projektissa toimimisesta ja projektijohtamisesta. Hän tarkastelee toimintaa eettisestä näkökulmasta sekä havaitsee ja raportoi uusia kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kehittämistehtävässään opiskelija kykenee osoittamaan keskeisiä projektissa toimimiseen ja muutoksen johtamiseen liittyviä ilmiöitä perustellen niitä todennetulla tiedolla. Hän analysoi projektin johtamista ja toimintaa myös eettisestä näkökulmasta etsien niihin rakentavia ratkaisuja näyttöön perustuvan tiedon valossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee arvioimaan projektin tulosten hyödynnettävyyttä ja vaikuttavuutta. Hän tuottaa tietoa projektin johtamisesta ja toiminnasta todennetun tiedon avulla, reflektoi käytännön toimintaa myös eettisestä näkökulmasta ja tekee kehittäviä ja rakentavia arvioita ja tulkintoja näiden perusteella.