Tavoitteellinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK116-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.05.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 28.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Anu Harju-Myllyaho
Tavoitteet
Opiskelija osaa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan arvioida ja soveltaa olemassa olevaa tietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja uudenlaisten ratkaisujen kehittämisessä. Hän osaa ennakoida oman alansa tulevaisuutta, toimintaympäristöjen muutoksia sekä globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia eri tasoille. Hän kykenee perustelemaan kehittämistoimintojen tarpeita ja määrittelemään niille kestäviin ratkaisuihin perustuvia tavoitteita.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompetenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan ennakoiva viitekehys
• Tutkimuksen, kehittämisen ja projektin tunnuspiirteet
• Rahoitusinstrumentit
• Kehittämistoiminnan lähestymistavat ja menetelmiä
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Teams välityksellä:
29.8.2020 klo 16–20
26.9.2020 klo 16-20
Teams-linkki Moodle työtilassa
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on vain avoimen AMKin tarjonnassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa perustella yksittäisin esimerkein osaamistaan suhteessa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyviin käsitteisiin.
- tunnistaa soveltavassa tehtävässä yhteyden ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen.
- kuvaa käyttämiään menetelmiä, käyttää perusteluissaan esimerkkejä sekä nostaa esille yksittäisiä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- perustelee tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvien käsitteiden avulla omaa osaamistaan, tunnistaen ja tiedostaen omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- kokeilee uusia menetelmiä soveltaa ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen liittyvää käsitteistöä soveltavassa tehtävässä.
- analysoi tehtävässään valintojaan todennettuun tietoon peilaten ja loogisia johtopäätöksiä tehden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- kuvaa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvän osaamisensa kehittämistarpeet ja menetelmät sekä niihin vastaamisen.
- vertailee eri menetelmävaihtoehtoja soveltavassa tehtävässä ja tulevaisuuskuvaa luodessaan hän tuottaa tietoa myös ennakoivan kehittämisen ja kestävän kehityksen valossa.
- perustaa arvionsa todennettuun tietoon ja tekee päätelmiä tuottaen uusia näkökulmia aiheeseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa perustella yksittäisin esimerkein osaamistaan suhteessa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyviin käsitteisiin. Soveltavassa tehtävässä hän tunnistaa yhteyden ennakoivaa kehittämiseen ja kestävään kehitykseen. Hän kuvaa käyttämiään menetelmiä, käyttää perusteluissaan esimerkkejä sekä nostaa esille yksittäisiä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija perustelee tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvien käsitteiden avulla omaa osaamistaan, tunnistaen ja tiedostaen omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Soveltavassa tehtävässä hän kokeilee uusia menetelmiä soveltaa ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen liittyvää käsitteistöä. Tehtävässään hän analysoi valintojaan todennettuun tietoon peilaten ja loogisia johtopäätöksiä tehden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvän osaamisensa kehittämistarpeet ja menetelmät sekä niihin vastaamisen. Soveltavassa tehtävässä hän vertailee eri menetelmävaihtoehtoja ja tulevaisuuskuvaa luodessaan hän tuottaa tietoa myös ennakoivan kehittämisen ja kestävän kehityksen valossa. Hän perustaa arvionsa todennettuun tietoon ja tekee päätelmiä tuottaen uusia näkökulmia aiheeseen.