Siirry suoraan sisältöön

Teknillinen mekaniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K143OJ-19007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 26.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kesälahti
  • Ari Pikkarainen

Vastuuhenkilö

Ari Pikkarainen

Opiskelijaryhmät

  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksossa opit soveltamaan teknillistä mekaniikkaa tuotekehityksessä. Opit todellisten rakenteiden käyttäytymistä ja mitoitusta erilaisten harjoitusten ja laskujen kautta.

Sisältö

Statiikka
- kertaus aiempiin Statiikan aiheisiin
- jäykän kappaleen tasapaino
- kappalesysteemin tasapaino
- ristikon sauvavoimat
Lujuusoppi
- kertaus aiempiin Lujuusopin aiheisiin
- yhdistetty veto tai puristus ja taivutus
- nurjahdus
- väsyminen

Aika ja paikka

ZOOM-etäluennot
Kosmos, Kemi, syksy 2023 lähijakso vko 46

Oppimateriaalit

Moodlen luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, laskuharjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritus perustuu aihekohtaisiin Moodle-tehtäviin. Arvosana koostuu Statiikan ja Lujuusopin osuuksista.

Osuuksista järjestetään tarvittaessa uusintamahdollisuus Moodle-tenttien muodossa (tehtäviä ei voi uusia)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Sisällön jaksotus

Statiikan osuus 1. periodi, lujuusopin osuuus 2. periodi, syksy 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa Teknillisen mekaniikan perusteita (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) edistyneemmissä tehtävissä. Opiskelija ymmärtää laskentamenetelmien tarkoituksen mutta osaamisessa on vielä suuria puutteita. Opiskelija tekee laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee osin itsenäisesti soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä menetelmiä käytännön ongelmien ratkaisemisessa mutta osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelija ymmärtää statiikan merkityksen lujuusopille mutta soveltamisessa on vielä ongelmia. Opiskelija tekee laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija kykenee soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä laskentamenetelmiä suunnittelussa ja ymmärtää laskennan merkityksen tuotesuunnittelussa. Laskentatulosten laatu on pääosin hyvää ja opiskelija ymmärtää ilmiöiden syy-yhteydet.Opiskelija tekee lasku- ja oppimistehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Lasku- ja suunnittelutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa soveltaa kattavasti statiikan ja lujuusopin laskentamenetelmiä tuotesuunnittelussa ja ratkaista ongelmia matemaattisesti. Laskenta on jo osin soveltavaa ja opiskelija kykenee tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta.
Opiskelija tekee lasku ja -suunnittelutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja asiakieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija suoriutuu statiikan ja lujuusopin laskentatehtävistä menestykselliseti ja täysin itsenäisesti. Opiskelija kykenee soveltamaan ja analysoimaan teknillisen mekaniikan ilmiöitä käytännön tuotesuunnittelussa ja laskentatehtävissä.
Opiskelija tekee lasku- ja suunnittelutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: harjoitusten tekeminen ja tuntityöskentely
Tuotosarviointi: Aihekohtaiset tehtävät

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle ja/tai suorittanut sille vaadittavia tehtäviä/kokeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa Teknillisen mekaniikan perusteita (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) edistyneemmissä tehtävissä. Opiskelija ymmärtää laskentamenetelmien tarkoituksen mutta osaamisessa on vielä suuria puutteita. Opiskelija tekee laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee osin itsenäisesti soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä menetelmiä käytännön ongelmien ratkaisemisessa mutta osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelija ymmärtää statiikan merkityksen lujuusopille mutta soveltamisessa on vielä ongelmia. Opiskelija tekee laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija kykenee soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä laskentamenetelmiä suunnittelussa ja ymmärtää laskennan merkityksen tuotesuunnittelussa. Laskentatulosten laatu on pääosin hyvää ja opiskelija ymmärtää ilmiöiden syy-yhteydet.Opiskelija tekee lasku- ja oppimistehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Lasku- ja suunnittelutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa soveltaa kattavasti statiikan ja lujuusopin laskentamenetelmiä tuotesuunnittelussa ja ratkaista ongelmia matemaattisesti. Laskenta on jo osin soveltavaa ja opiskelija kykenee tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta.
Opiskelija tekee lasku ja -suunnittelutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja asiakieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija suoriutuu statiikan ja lujuusopin laskentatehtävistä menestykselliseti ja täysin itsenäisesti. Opiskelija kykenee soveltamaan ja analysoimaan teknillisen mekaniikan ilmiöitä käytännön tuotesuunnittelussa ja laskentatehtävissä.
Opiskelija tekee lasku- ja suunnittelutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.