Siirry suoraan sisältöön

CAD työkaluna (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K142OJ-19008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 24.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kesälahti

Vastuuhenkilö

Petri Kesälahti

Opiskelijaryhmät

  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksolla opit 3D CAD suunnittelun perusteet ja 3D mallien hyödyntämisen suunnittelussa ja valmistuksessa. Perehdyt mallien, kokoonpanojen ja 2D piirustusten luomiseen. Opit perusteet CAD-tiedon hallinnasta ja tutustut internetistä löytyviin mallikirjastoihin.

Sisältö

- Inventor 3D peruskäyttö ja edistynyt käyttö
(- Microstation 3D ohjelman peruskäyttö (ei enää käytössä syksystä 2021 eteenpäin)
- teknisen piirtämisen sääntöjen kertaaminen ja soveltaminen käytännössä
- mallinnusharjoitukset
- kokoonpanot ja osapiirustukset / 2D-piirustusten tekeminen ja sääntöjen kertaaminen
- valmiiden mallikirjastojen hyödyntäminen 3D suunnittelussa
- lisäävän valmistuksen (3D-tulostus) perusteet (ei käytännön harjoituksia)
- 3D-tulostus suunnittelun apuna

Aika ja paikka

Syksy 2023, ZOOM, Kosmos CAD-luokka 1136

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa (ilmoitetaan luennoilla)

Opetusmenetelmät

CAD-suunnitteluharjoitukset, tukiluennot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Luennot järjestetään syyslukukauden aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee ohjatusti 3D -ohjelmiston peruskäytön ja muutaman perustyökalun. Osaa mallintaa yksinkertaisia osia ja kokoonpanoja sekä laatia 2D- piirustuksia mallintamistaan osista. Mallien rakenne on selvästi puutteellinen ja suuremmat kokoonpanot ja niiden hallinta näyttäytyy vaikeana. Osakirjastojen käyttö on vähäistä tai niitä ei käytetä ollenkaan. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee 3D -ohjelmiston peruskäytön ja useita mallinnustyökaluja osin itsenäisesti. Osaa mallintaa erilaisia osia ja kokoonpanoja sekä laatia 2D- piirustuksia mallintamistaan osista. Mallirakenteet ovat vielä osin puutteellisia, kokoonpanojen rakenteen hallinnassa on puutteita ja mallien muokkaaminen on vaivalloista. Osakirjastojen käyttö on vähäistä. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija hallitsee sujuvasti 3D -ohjelmiston käyttöä ja useita mallinnustyökaluja. Osaa mallintaa monipuolisesti osia ja kokoonpanoja sekä laatia 2D- piirustuksia mallintamistaan osista. Osaa hyödyntää osakirjastoja ja soveltamaan osaamistaan erilaisissa suunnittelutehtävissä. Malli- ja kokoonpanorakenteet ovat pääosin hyvin tehdyt ja niiden muokkaaminen on mahdollista. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset.

Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee sujuvasti 3D -ohjelmiston käyttöä ja useita mallinnustyökaluja. Osaa mallintaa monipuolisesti osia ja kokoonpanoja sekä laatia 2D- piirustuksia mallintamistaan osista. Opiskelijalla on kyky opetella uusia työkaluja itsenäisesti, hyödyntää osakirjastoja ja internetistä löytyviä mallinnustyötä tukevia lähteitä. Osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa suunnittelutehtävissä ja ymmärtää mallien hyödyntämisen tuotteen valmistuksessa, esim. 3D-tulostus. Mallirakenteet ovat hyvin mietityt ja tuotokset ovat muokattavissa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee opintojakson aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään ja edetä tehtävissään oma-aloitteisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee sujuvasti 3D -ohjelmiston käytön ja käyttää monipuolisesti erilaisia mallinnustyökaluja päästäkseen haluttuun lopputulokseen itsenäisesti. Osaa mallintaa monipuolisesti osia ja kokoonpanoja sekä laatia laadukkaita 2D -piirustuksia mallintamistaan osista. Opiskelijalla on kyky opetella uusia työkaluja itsenäisesti, hyödyntää osakirjastoja ja internetistä löytyviä mallinnustyötä tukevia lähteitä. Soveltaa osaamistaan erilaisissa suunnittelutehtävissä ja ymmärtää mallien hyödyntämisen tuotteen valmistuksessa, esim. 3D-tulostus. Suunnitteluohjelman käyttö on nopeaa ja tuottavaa. Mallirakenteet ovat helposti muokattavia ja kokoonpanorakenteet oikein tehdyt. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee opintojakson aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: osallistuminen ja vuorovaikutus, työhön ja harjoituksiin osallistuminen
Tuotosarviointi: Suunnitteluharjoitusten laatu, tulosten vastaavuus tehtävänantoon