Siirry suoraan sisältöön

Projekti: tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K101OJ-19007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 08.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Päivi Honka
  • Sanna Jylhä
  • Petri Kesälahti
  • Arto Jäntti
  • Jouni Kanto

Vastuuhenkilö

Arto Jäntti

Opiskelijaryhmät

  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tutustua tuotekehitysprosessiin ja sen osa-alueisiin projektityöskentelyn kautta. Opintojaksolla vahvistat projektityöskentely- ja dokumentointitaitojasi. Opintojakso kytkeytyy vahvasti insinööriopiskelussa laajasti käytetyn CDIO- mallin vaiheisiin C(conceive) ja D(design). Opintojaksolla osallistut suunnitteluprosessiin, CAD- harjoituksiin, materiaalivalintaan, tuotteen ja toimintojen suunnitteluun sekä laadit tietokoneavusteisesti teknisiä piirustuksia ja kaavioita. Projektissa arvioit myös tuotteen kustannuksia ja kannattavuutta.

Sisältö

Ideointi ja tuotekehitys- ja suunnitteluprosessin läpivienti. Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät. Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Opintojakso sisältää viestintää sekä englantia.

Aika ja paikka

Kosmos Kemi syksy 2023 / Zoom

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei hallitse tuotekehitys- ja suunnitteluprosessin teoriaa ja projektissa toimimiseen hän tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee välttävästi tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteoriaa ja projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija hallitsee suhteellisen hyvin tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian ja projektissa sekä ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.

Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian sekä osaa soveltaa sitä käytännössä. ja projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian sekä osaa soveltaa sitä käytännössä. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi; jatkuvanäyttö, tuntiaktiivisuus, ryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Tuotosarviointi; Tulosten esittely annettujen ohjeiden mukaan, projektityön dokumentointi