Siirry suoraan sisältöön

Mittausjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL40OJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 21.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Mikko Pajula
  • Anssi Ylinampa

Vastuuhenkilö

Anssi Ylinampa

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • R54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelijaa osaa tietoteknisen mittausjärjestelmän suunnittelun ja totettamisen nykyaikaisten työkaluohjelmistojen avulla

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

laboratorio B149 sekä B220

Oppimateriaalit

kurssikansiossa moodlessa on osa aineistosta
itsenäinen tiedonhaku on myös tarpeellista

Opetusmenetelmät

oppitunnit
laboratoriotehtävät
itsenäinen tiedonhaku
pienryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

kurssissa voi olla koetehtäviä , joiden ajankohta tarkentuu kurssin aikana. Koe on vain pieni osasuoritus kurssiin. Uusintakoe ja sen ajankohta pitää sopia opettajan kanssa erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Osaamistavoitteita:
osaa digitaalisen mittausjärjestelmän perusasiat. Osaa teknisesti suunnitella , toteuttaa , testata ja dokumentoida pienen digitaalisen mittausjärjestelmän , jossa on antureita mittaustietojen keräämiseen. Osaa langallista tai langatonta tiedonsiirtoa käyttää tietojen lähettämiseen ja siirtämiseen. Osaa virransäästöominaisuuksia käyttää mittausjärjestelmässä . Osaa mitata sopivalla mittarilla vaikkapa virrankulutusta järjestelmästä. Osaa mittaustietoja lähettää pilvipalvelimeen ja käyttää tietoja .
SISÄLTÖ:
Mittaus
Mitta-asteikot ja mittayksiköt , mittanormaalit sekä mittausjärjestelmän perusrakenne
Mittausjärjestelmän tekninen suorituskyky , mittaustarkkuus , mittauksen toistettavuus
ESP32 ssa on virransäästöominaisuudet : LightSleep , DeepSleep , virrankulutuksen mittaaminen
tosiaikakello , real time clock
ESP32 n langaton tiedonsiirto : ESP-NOW tekniikan käyttöönotto
Mittausantureita perussuureille ( pituus ja siirtymä , lämpötila , jännite , sähkövirta , vastus , paine kaasu tai neste , kiihtyvyys ja gyro , voima )
Sähköisten mittaussignaalien muodostaminen , analogisen ja digitaalisen tiedon erot , AD muunnos , Nyqvistin näytteistys teoria , kohinan vaikutus , häiriöt )
ESP32 ssa AD muunnin ja sen käyttö , reference voltage
esim DS18B20 lämpötila-anturin mittaustarkkuus , datalehdet
Sähköisiä perusmittalaitteita ( yleismittari , oskilloskooppi analogia signaaleille , logiikka-analysaattori digitaalisille prosessorin signaaleille eli biteille )
Säännöllisesti kalibroidut mittalaitteet

Ja järjestelmä

Pilvipalveluun mittaustdatan lähettäminen. Tiedonsiirtotekniikat

ESP32 tiedonsiirto
Raspberry pi tukiasemana, (mahdollisesti node-red). rest-api (http)
Bluetooth, zigbee
mqtt ja socket
Tietoturvasta
Kuvantunnistus
Lora
IBM iot cloud
IBM Cloudant

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
harjoitustehtävät , tekninen raportti , laboratoriotyöt ja niiden raportit , koe
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetutminimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Hyvä (3)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Hylätty (0)

Kurssin suorittaja ei osaa tehdä teknistä raporttia .

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetutminimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista