Siirry suoraan sisältöön

ICT-yrittäjyys ja liiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL127-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Juhani Angelva
  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Juhani Angelva

Opiskelijaryhmät

  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää vastuullisen yrittäjyyden ja liiketaloudellisen toiminnan perusteet, sekä osaa käyttää liiketoiminnan keskeisiä peruskäsitteitä. Opiskelija tietää, mitkä asiat vaikuttavat kannattavuuteen ja tuloksen muodostumiseen sekä miten niitä käytetään yritystoiminnassa. Opiskelija pystyy tulkitsemaan yrityksen kannattavuuteen, maksuvalmiuteen sekä vakavaraisuuteen liittyviä asioita.

Opiskelija osaa perustaa ICT-yrityksen: osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja arvioida sen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellista kannattavuutta, sekä ymmärtää ja osaa arvioida tietotekniikan merkitystä osana nykyaikaista liiketoimintaa. Opiskelija ymmärtää liiketoimintaan liittyvän ennakoivan tiedon merkityksen organisaation toiminnassa. Opiskelija pystyy käyttämään liiketoimintatiedon suunnitteluun, hallintaan ja hyödyntämiseen liittyviä menetelmiä, työkaluja ja standardeja. ICT-tuotteiden myynti, hinnoittelu, jakelukanavat, lisenssit ja tuotteistus. Opiskelija osaa laatia erilaisia liikeviestinnän asiakirjoja sekä hallitsee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet.

Sisältö

- Yritystoiminnan kiertokulku; reaali- ja rahaprosessi
- Yrittäjyyden eri muodot ja liiketoiminta, liiketoimintasuunnitelman sisältö ja merkitys, liiketoiminnan riskit, vastuullinen yrittäjyys
- Katetuotto- ja kannattavuus; erilaiset laskelmat, ja niiden tuottamien tunnuslukujen käyttäminen
- Tilinpäätöksen tulkinta; kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden seuranta
- ICT-yrittäjyys, peliyrittäjyys; kansainvälisessä ympäristössä toimivan yrityksen erityspiirteitä
- ICT-tuotteiden myynti, hinnoittelu, jakelukanavat, lisenssit ja tuotteistus
- ICT –alan yrityksen liiketoimintasuunnitelman toteuttaminen
- Liiketoimintatiedon hallinta: liiketoimintamallien (business model) kuvaaminen
- Liiketoimintatiedon merkitys organisaation toiminnassa
- Liikeviestinnän asiakirjat, kokous- ja neuvottelutaito

Opintojakso sisältää 2 op viestintää.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään Moodlessa ja tunneilla jaettavaa materiaalia, kuten erilaisia artikkeleita ja videoita. Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa
Neilimo, Kari., Johdon laskentatoimi, 6.-8. Painos, 2007,,
Bergström S., Leppänen, A., Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2007.,
Rinnilä, Markku, et al., Elektroninen liiketoiminta 2.0- avainkäsitteistä ansaintamalleihin, 2008,
Grönroos Christian, Palveluiden johtaminen ja markkinointi,
Määttä, Mika; Nuottila, Erkki (2016), Opas peliliiketoimintaan

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan projektioppimisen periaatteita noudattaen: oppimistehtävät, luennot ja harjoitukset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ICT-alan yrityksiin tutustuminen

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.
Aikaisemmin hankittu kokemus tai koulutus.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö sovitetaan syksyn aikatauluun:
- viestintä
- yrittäjyyden eri muodot
- yrittäjämäinen toiminta
- myynti ja markkinointi
- hinnoittelun perusperiaatteet
- kustannuslaskennan peruskäsitteet
- yritystoiminnan kannattavuuden arviointi, tilinpäätös- ja kassavirtalaskelmat
- keskeiset tunnusluvut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa laatia liikeviestinnän asiakirjoja, mutta niissä esiintyy runsaasti virheitä. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet, mutta ei osaa toimia kaikissa rooleissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija osaa verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija osaa pitchata. Opiskelija osaa laatia selkeitä liikeviestinnän asiakirjoja, joissa esiintyy jonkin verran erilaisia puutteita. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet ja hallitsee osittain kokousten ja neuvottelujen toimintatavat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa yrityksen talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa laatia sisällöltään, asetteluiltaan ja tyyliltään virheettömiä liikeviestinnän asiakirjoja. Opiskelija osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa vaativissakin rooleissa sääntöjen määräämällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaavat opettajat tekevät jatkuvaa arviointia ja antavat palautetta j asuorittavat loppuarvioinnin.
Mukana ovat itsearviointi ja vertaisarviointi.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä on palauttamatta.
Aikatauluja ei ole noudatettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa laatia liikeviestinnän asiakirjoja, mutta niissä esiintyy runsaasti virheitä. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet, mutta ei osaa toimia kaikissa rooleissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija osaa verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija osaa pitchata. Opiskelija osaa laatia selkeitä liikeviestinnän asiakirjoja, joissa esiintyy jonkin verran erilaisia puutteita. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet ja hallitsee osittain kokousten ja neuvottelujen toimintatavat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa yrityksen talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa laatia sisällöltään, asetteluiltaan ja tyyliltään virheettömiä liikeviestinnän asiakirjoja. Opiskelija osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa vaativissakin rooleissa sääntöjen määräämällä tavalla.