Siirry suoraan sisältöön

Aikuisten ja ikäihmisten oppiminen mediayhteiskunnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3113-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 02.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.11.2022 - 17.03.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Päivi Rasi-Heikkinen
Opintojakso
AKAS3113

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Tuntee yhteiskunnan medioitumisen ja digitalisaation tuottamia haasteita aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoille.
- Ymmärtää aikuisten ja ikäihmisten mediankäyttöä ja medialukutaitoja osana heidän elämänkulkuaan ja erilaisia roolejaan.
- Tuntee aikuisten ja ikäihmisten medialukutaitotutkimusta.
- Tunnistaa keskeisiä aikuisten ja ikäihmisten oppimisen, kehityksen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja erityisesti mediakasvatuksen viitekehyksessä
- Osaa soveltaa ja hyödyntää teoreettista ja ajankohtaista tutkimustietoa aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoista sekä oppimisesta oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa

Toteutustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa täysin verkkovälitteisesti.
Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ennakkomateriaaliin.
Seminaariopetus 15 h
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 117 h: Opiskelijat suunnittelevat, esittelevät ja arvioivat aikuisille tai ikäihmisille suunnatun mediakasvatuksen koulutuskokonaisuuden. Kokonaisuus muodostuu opiskelijoiden pareittain tai pienryhmissä suunnittelemista työpajoista/toiminnallisista oppimistapahtumista.

Suoritustavat

Osallistuminen lähiopetukseen/verkkotapaamisiin, koulutuskokonaisuuden suunnittelu, esittely ja arviointi.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatukseen, oppimiseen ja digitaalisen osaamisen kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Aikuisten ja ikäihmisten medialukutaitoja tarkastellaan suhteessa elämänkulkuun, sekä yhteiskunnallisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimijuuden näkökulmista. Opintojakson aikana suunnitellaan aikuisille tai ikäihmisille tarkoitettu medialukutaitojen opintokokonaisuus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0
Suunnitelma ei osoita oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelu- ja arviointiosaamista. Suunniteltu opintokokonaisuus ei rakennu teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta eikä suunnitelma osoita medialukutaitojen käsitteen tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun ymmärrystä.

1
Suunnitelma osoittaa välttävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu vain ohuesti teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita medialukutaitojen käsitteen tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun ymmärrystä.

2
Suunnitelma osoittaa tyydyttävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu jossain määrin teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita hyvää ymmärrystä medialukutaitojen käsitteestä tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suunnitelma osoittaa hyvää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu verrattain laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun hyvää ymmärrystä.

4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun hyvää ymmärrystä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suunnitelma osoittaa erinomaista osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu erityisen laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun erinomaista ja kriittistä ymmärrystä.

Lisätiedot

Korvautuu opintojaksolla AKAS3115.

Siirry alkuun