Nuorisososiaalityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL36OJ-19012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö
Kirsi Poikajärvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää nuorten kanssa tehtävän sosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä (EH, TO)
- osaa selittää nuorisososiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- tuntee nuorten kanssa tehtävän sosiaalityön keskeiset työmenetelmät ja osaa käyttää niitä (ennaltaehkäisevä työ, varhainen tuki, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen työ) (LO)
- osaa soveltaa nuorisososiaalityötä koskevaa lainsäädäntöä ja hankkii ajankohtaista tutkimustietoa
Sisältö:
- nuorten osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- nuorisososiaalityön ja sosiaalisen nuorisotyön käsitteet, tavoitteet ja keskeiset työmenetelmät
- nuorisososiaalityötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Kemi, Kosmos
Elokuu 2023-Lokakuu 2023
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali. Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunteja joilla läsnäolovelvollisuus on 80 %
- Oppimistehtävä
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Asiantuntijavierailija
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan opiskelija haastattelee työelämän edustajaa.
Osan opintojaksosta mahdollisuus tehdä yhteistyössä työelämän kanssa. Tämä tarkentuu opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle aktiivista osallistumista läsnäolovelvoitteen mukaisesti.
Opintojaksolle kuuluvien tuntitehtävien, itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opintojakson oppimistehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Opintojakso arvioidaan hyl-5.
Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- Tietää nuorten kanssa tehtävän sosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä
- Osaa selittää nuorisososiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- Tuntee nuorten kanssa tehtävän sosiaalityön keskeiset työmenetelmät ja osaa käyttää niitä (ennaltaehkäisevä työ, varhainen tuki, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen työ)
- Osaa soveltaa nuorisososiaalityötä koskevaa lainsäädäntöä ja hankkii ajankohtaista tutkimustietoa