Edistynyt paikkatieto-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML60OJ-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Juha Petäjäjärvi
- Mikko Pajula
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään paikkatieto-ohjelmien monipuoliseen hyödyntämiseen.
Sisältö
Tieto puuttuu
Opetusmenetelmät
Harjoitukset, demonstraatiot sekä näitä tukevat luennot.
Oppimistehtävät liittyvät paikkatieto-ohjelmistojen hyödyntämiseen, paikkatietoanalyyseihin sekä paikkatietokantojen käyttöön.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan tunneilla opintojakson edetessä sekä tehtävien arvioinnin yhteydessä
Oppimisympäristönä toimii Zoom-luennot ja Moodle-työtila
Sisältö on seuraava:
* Paikkatietokantojen käytössä käsitellään relaatiotietokantaa, SQL-kielen perusteet ja postGIS-tietokantakyselyitä.
* Paikkatieto-ohjelmana kurssilla käytetään QGIS-sovellusta
* Paikkatietoanalyyseja harjoitellaan tietokantakyselyillä ja rasterilaskennalla.
* Web-karttasovelluksen toimintaperiaatteet Geoserveriä ja WMS-rajapintaa hyödyntäen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu palautettaviin tehtäviin ja niiden oikeellisuuteen sekä tehtävänannon mukaisuuteen.