Siirry suoraan sisältöön

Edistynyt paikkatieto-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML60OJ-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Juha Petäjäjärvi
  • Mikko Pajula

Opiskelijaryhmät

  • RA51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • R51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään paikkatieto-ohjelmien monipuoliseen hyödyntämiseen.

Sisältö

Tieto puuttuu

Opetusmenetelmät

Harjoitukset, demonstraatiot sekä näitä tukevat luennot.
Oppimistehtävät liittyvät paikkatieto-ohjelmistojen hyödyntämiseen, paikkatietoanalyyseihin sekä paikkatietokantojen käyttöön.

Opiskelijan ohjaus tapahtuu sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan tunneilla opintojakson edetessä sekä tehtävien arvioinnin yhteydessä
Oppimisympäristönä toimii Zoom-luennot ja Moodle-työtila

Sisältö on seuraava:

* Paikkatietokantojen käytössä käsitellään relaatiotietokantaa, SQL-kielen perusteet ja postGIS-tietokantakyselyitä.
* Paikkatieto-ohjelmana kurssilla käytetään QGIS-sovellusta
* Paikkatietoanalyyseja harjoitellaan tietokantakyselyillä ja rasterilaskennalla.
* Web-karttasovelluksen toimintaperiaatteet Geoserveriä ja WMS-rajapintaa hyödyntäen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu palautettaviin tehtäviin ja niiden oikeellisuuteen sekä tehtävänannon mukaisuuteen.