Siirry suoraan sisältöön

Kiintopistemittaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML59OJ-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Teuvo Heimonen

Vastuuhenkilö

Teuvo Heimonen

Opiskelijaryhmät

  • RA51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • R51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja laskea korkeus- ja tasokiintopistemittauksia geodeettisilla laskentaohjelmilla ja tulkita suunnitelmia ja laskentatuloksia suhteessa mittausohjeisiin.
Teemat:
- Mittausohjeet
- Kiintopistemittausten suunnittelu
- Kiintopistemittausten laskenta

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Syksy 2023. Rovaniemi, Rantavitikka.

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin seuraavat julkaisut. Juhta 2012: JHS 184 Kiintopistemittaus EUREF-FIN -koordinaattijärjestelmässä. Liikennevirasto 2017: Tie- ja ratahankkeiden maastotiedot, mittausohje 18/2017. Pätilä 2017. Mittaussuunnitelma, EUREF-FIN -pisteverkon mittaaminen Lapin ammattikorkeakoulun kampusalueelle, Lapin AMK, opinnäytetyö. Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet, RAMK. Poutanen 2016: Satelliittipaikannus, Ursa.

Opetusmenetelmät

Harjoitukset sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Zoom-etäluokka ja Lapin AMK:n tilat. Mahdolliset mittaukset ulkona Rantavitikan kampuksen lähiympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti ja oman aikataulun mukaan.

Sisällön jaksotus

Sisällön osalta edetään tyypillisen kiintopistemittausprojektin vaiheiden mukaisesti ja järjestyksessä: suunnittelu, valmistelu, varsinaiset mittaukset, laskenta ja raportointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu harjoitustöiden suorittamiseen ja niissä onnistumiseen, tuotosarviointi 0-5.

Hylätty (0)

Harjoitustehtäviä ei ole tehty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.