Maankäyttö ja maapolitiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML419-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Katja Palo
Vastuuhenkilö
Petra Paloniemi
Opiskelijaryhmät
-
R51M22SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija oppii yhdyskuntasuunnittelun prosessin, suunnittelussa tarvittavia vuorovaikutustaitoja ja alaan liittyvän lainsäädännön. Opiskelija osaa hyödyntää erilaista paikkatietoa maankäytön suunnittelussa.
Sisältö
Opiskelija oppii maapolitiikan ja yleiskaavoituksen (maankäyttöpolitiikka) vaikuttavuuden hallitun yhdyskuntakehityksen turvaamisessa, asuntopolitiikan ja yrityspolitiikan edistämisessä ja yhdenvertaisuusperiaatteen toteuttamisessa.
Opintojakson käytyään opiskelijalle on selkeä näkemys maankäytön suunnittelusta ja maapolitiikasta eri alan toimijoiden näkökulmasta.
Opintojakson teemat ovat:
- Maapolitiikka
- Maankäytön suunnittelu
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu luentojen lisäksi erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim. lukukausiprojektin väliseminaarissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Maankäyttö ja maapolitiikka-opintojakso on yksi Maankäytön projekti ja vuorovaikutus kaavoituksessa projektiin integroiduista opintojaksoista. Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti verkossa ja osittain ajasta ja paikasta riippumattomana.
Opintojaksolla käytetään osaamismerkkejä, joiden avulla:
1) todennetaan mikro-osaamista
2) dokumentoidaan opiskelijoiden työelämä- ja TKI-yhteyksiä
Opintojaksolla tuotettuja tuotoksia esitellään projektiopintoihin liittyvissä väli- ja päätösseminaareissa erillisten ohjeiden mukaisesti.
Maankäyttö ja maapolitiikka -opintojakson (sekä projektin) kohdealue sijaitsee Rovaniemellä, jonne tehdään maastokäynti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalle annetaan mahdollisuus oman osaamispolun rakentamiseen esim. siten, että opiskelija saa "tuunata" tehtäviä niin, että hän voi hyödyntää niissä omia jo olemassa olevia ja tulevia työelämä- ja/tai
TKI-yhteyksiään opintojakson tavoitteet huomioiden.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla maankäytön suunnitteluun, kaavoitusprosessiin ja maapolitiikkaan sekä niihin liittyvän lainsäädännön perusteita. Opiskelija suoriutuu kaavoitukseen liittyvistä perustehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee maankäytön suunnitteluun, kaavoitusprosessiin ja maapolitiikkaan sekä niihin liittyvän lainsäädännön. Opiskelija tekee hyvin maankäytön suunnitteluun liittyvät perustehtävät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia maankäytön suunnittelun, kaavoitusprosessin ja maapolitiikan sekä niihin liittyvän lainsäädännön parissa. Suunnittelutehtävät on lähtötietoihin perustuen ammattimaisesti toteutettu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kaavamuutosehdotus, kaavamerkinnät ym (ryhmäpalautus) 0-5
tonttijako (ryhmäpalautus) 0-5
tuntitehtävät (yksilö/parityö) hyväksytty/täydennettävä
tentti (yksilö) 0-5
Tarkat arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.