Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan kemia (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL14-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Jouko Teeriaho

Vastuuhenkilö

Jouko Teeriaho

Opiskelijaryhmät

  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tuntee aineen rakenneosaset, yhdisteiden perustyypit ja kemiallisen kaavan merkityksen. Opiskelija osaa kirjoittaa reaktioyhtälöitä, laskea yksinkertaisia määrällisiä laskuja, tuntee happamuuden ja emäksisyyden käsitteet. Opiskelija tuntee sähkökemian perusteet, sekä kemiallisten aineiden ympäristövaikutukset.

Sisältö

Peruskäsitteet. Atomin rakenne.Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä. Epäorgaanisten yhdisteiden nimistö. Yhdistetyypit. Määrälliste laskut. Konsentraatio. Hapot ja Emäkset. Sähkökemian perusteet. Orgaaniset yhdisteet:  yhdisteiden päätyypit, niiden ominaisuudet ja nimeäminen. Ympäristökemiaa.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2023 (9.1.23 - 9.5.23)

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sähköisessä muodossa jaetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luennot Adobe Connectissa 36 h, sisältää 4 h kokeen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää rakennusalan kemian peruskäsitteitä.
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee rakennusalan kemian aihealueen asioita.
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa rakennusalan kemiaan liittyvässä osaamisessa edistynyttä osaamista ja osaa soveltaa asioita hyvin ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko: 0 = hylätty, 1,2 = tyydyttävä, 3,4 = hyvä, 5 = kiitettävä
Arviointi perustuu etätehtäviin (75%) ja kokeeseen (25%)