Siirry suoraan sisältöön

Energiatalous ja -tehokkuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL103OJ-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kuisma

Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät

  • R51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • RA51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Käsitteiden hallitseminen. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja. 

Sisältö

Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus. 

Energiakartoitus.  Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu.  Raportit.

Aika ja paikka

05.09.- 31.12.2023

Oppimateriaalit

Tunnilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Tentti ja harjoitustyö

Sisällön jaksotus

Energiatalouden peruskäsitteet ja peruslaskentamenetelmät
Energian tuotannon kustannukset
Fossiilisten polttoaineiden globaalit varannot ja kansainväliset markkinat
Energiakustannusten vaikutus kansantalouteen
Sähkömarkkinat
Päästökauppa
Energiatehokkuus Suomessa
Rakennusten energiatehokkuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Hyvä (3) Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Kiitettävä (5) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.