Siirry suoraan sisältöön

Lämpöpumput ja kylmätekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL94OJ-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kuisma

Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät

  • R51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • RA51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kylmäteknisten laitteiden ja laitosten sekä lämpöpumppujen suunnittelu- ja mitoitusperusteet.

Sisältö

Kylmätekniikka faasimuutosten avulla, jäähdytysprosessit, kylmäaineet, log p, h-diagrammit. Kylmäaineet . Kompressorin mitoitus, erilaisia kompressorirakenteita. Höyrystimen ja lauhduttimen lämmönsiirto. Kylmäkoneen toimintapisteen määrittäminen. Jäähdytyslaitosten suunnittelu, lämpöeristeet.
LÄMPÖPUMPUT

Oppimateriaalit

Kylmätekniikka: Kylmätuki Oy, 1996; ISBN 951-96449-4-6

Käytännön kylmätekniikka: Roald Nydal, 1994: ISBN 951-96449-1-1

Kylmätekniikan perusteet: E. Kaapola; A. Hirvelä; M. Jokela; J. Kianta, 2011: ISBN 978-952-13-3480-1.

Kylmälaitoksen suunnittelu: P. Hakala; E. Kaapola, 2011: ISBN978-952-13-3321-7

Tunnilla jaettava materiaali

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.