Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön käytäntö I: Toimijuuden tukemisen perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1109-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 01.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2022 - 04.02.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Merja Laitinen
Eve Orhanli
Suvi Ronkainen
Marjo Outila
Sanna Hautala
Marjo Romakkaniemi
Samuel Salovaara
Mari Kivistö
Ajoitusryhmät
Oulun ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Oulun ryhmä
Opintojakso
SSOS1109

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä toimijuutta osana yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta
- tarkastella toimijuuden ja sen tukemisen mahdollisuuksia ja ehtoja
- tunnistaa ihmisten haastavien elämäntilanteiden merkitystä arjessa sekä niiden kohtaamisen eettisiä lähtökohtia
- hahmottaa sosiaalityön ja kolmannen sektorin roolia palvelujärjestelmän kokonaisuudessa.

Toteutustavat

Aloitustapaaminen (2 h) ja luennot (12 h).
Perehtyminen vapaaehtoistyöhön ja käytännönopetus vapaaehtoistyössä (30 h), ryhmätyöskentely ja seminaari (24 h).

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja oppimispäiväkirja (1 op).
Osallistuminen käytännönopetukseen vapaaehtoistyössä. Ryhmätyöskentely ja aktiivinen osallistuminen seminaariin. (4 op)

Sisältö

Opintojaksolla keskiössä ovat ihmisten elämäntilanteet ja niiden kohtaaminen, kokemustieto sekä toimijuuden rakentumisen ehdot niin ihmisten välisessä kuin yhteiskunnallisessa ja organisatorisessa vuorovaikutuksessa. Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät luentojen ja vapaaehtoistyössä suoritetun käytännönopetusjakson avulla eri tasoilla ilmenevään toimijuuteen. Luennot suoritetaan oppimispäiväkirjana. Vapaaehtoistyön kokemuksia ja havaintoja reflektoidaan ryhmätyössä, joka käsitellään seminaarissa.

Aika ja paikka

OULUN TILAT:
6.9.2022 12.00-15.00 K101 K101
16.9.2022 09.00-12.00 K101 K101
21.9.2022 09.00-12.00 K101 K101
29.9.2022 09.00-12.00 HR145 HR145 SAALASTINSALI
4.10.2022 09.00-12.00 K101 K101
4.10.2022 09.00-12.00 TH107 TH107
4.10.2022 09.00-12.00 Foodoo garden Kumina
4.10.2022 09.00-12.00 Foodoo Garden Meirami

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Oppimispäiväkirja:

Hylätty: Oppimispäiväkirja on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppea ja luentojen teemoja käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Luentojen sisältö on pääosin ymmärretty, mutta suoritus saattaa sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä tekijän oma kriittinen ajattelu ja reflektointi puuttuvat.

Tyydyttävä (2): Oppimispäiväkirja on huolellisesti laadittu ja luentojen sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Tekijä huomioi oppimispäiväkirjassaan myös käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Hylätty: Osallistuminen vapaaehtoistyöhön, ryhmätyöhön tai esittämisseminaariin ei täytä annettuja minimikriteereitä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu, mutta se on suppea ja pintapuolinen. Esitys voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Perusteita asiakkaiden erilaisista toimintaympäristöistä, haastavista elämäntilanteista ja sosiaalityön eettisistä kysymyksistä ei ole täysin sisäistetty. Opiskelija on esittämiseminaarissa läsnä, mutta osallistuminen on passiivista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Oppimispäiväkirja:

Hyvä (3): Oppimispäiväkirja on ehjä kokonaisuus, jossa luentojen sisältöjä tarkastellaan käsitteellisten näkökulmien kautta. Tekijä tuottaa oppimispäiväkirjassaan myös itsenäistä ajattelua, mutta sen argumentointi jää vielä melko ohueksi.

Kiitettävä (4): Oppimispäiväkirja osoittaa syvää ymmärrystä luentojen sisällöistä, joita tekijä tulkitsee ja reflektoi itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu ja se osoittaa kykyä muodostaa kokonaiskuva asiakkaiden erilaisista toimintaympäristöistä, haastavista elämäntilanteista sekä sosiaalityön eettisistä kysymyksistä. Ryhmätyössä on kollektiivinen ote ja esitys on koherentti, ryhmän jäsenten erilaisista kokemuksista yhteen nivottu kokonaisuus. Opiskelija osallistuu ajoittain keskusteluun myös seminaarissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimispäiväkirja:

Erinomainen (5): Oppimispäiväkirja osoittaa syvää luentojen sisältöjen avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Tekijä osoittaa kykenevänsä käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen ja perusteltuun argumentointiin. Oppimispäiväkirja on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta sisältäen perusteltua, oivaltavaa ja kriittistä pohdintaa.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Erinomainen (5): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu, ehjä ja toimiva kokonaisuus osoittaen kykyä hahmottaa laajasti, analyyttisesti ja moniulotteisesti asiakkaiden erilaisia toimintaympäristöjä, haastavia elämäntilanteita ja sosiaalityön eettisyyttä. Omia kokemuksia reflektoidaan kriittisesti ja omia havaintoja esitetään perustellusti argumentoiden. Osallistuminen esittämisseminaarin keskusteluun on aktiivista.

Lisätiedot

ILMOITTAUTUMINEN:
Jos haluat osallistua lähiopetukseen Rovaniemellä, niin ilmoittaudu pelkästään toteutukselle (ilmoittaudu-painike, jätä harjoitusryhmän valinta tyhjäksi, paina tallenna). Rovaniemellä opiskeleville ei ole erillistä ilmoittautumisryhmää.
Jos haluat osallistua lähiopetukseen Oulussa, niin ilmoittaudu toteutuksen lisäksi myös Oulun ryhmään (Harjoitusryhmä: valitse Oulun ryhmä ja tallenna).
Huom! Joillakin kursseilla tulee valita ryhmä (esimerkiksi seminaariryhmä 1) huolimatta siitä, osallistuuko lähiopetukseen Rovaniemellä vai Oulussa.

Siirry alkuun