Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu (15 op)

Toteutuksen tunnus: R702TL21OJ-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.04.2023 - 31.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Noora Majava
  • Tarja Pykäläinen

Vastuuhenkilö

Noora Majava

Opiskelijaryhmät

  • RAO72T23K
    Terveydenhoitajakoulutus (avoin amk) Rovaniemi kevät 2023

Tavoitteet

Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Suunnittelet, toteutat ja arvioit lasta odottavan perheen, eri-ikäisen lapsen ja nuoren perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan sekä vahvistamisen yhteistyössä perheiden kanssa. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Osaat käyttää terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa. Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.
Suunnittelet, toteutat ja arviot vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistat osallisuutta. Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä sekä tukea terveyttä edistäviin valintoihin.
Teemat:
- Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- Lapsiperheen terveydenhoitajatyö

Sisältö

Tieto puuttuu

Oppimateriaalit

Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Emmi Lehto ja Kati Qvist YMPÄRILEIKATUN NAISEN SYNNYTYKSEN AIKAINEN HOITOTYÖ. Löytyy osoitteesta: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132339/Emmi_Lehto_ja_Kati_Qvist.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ja kirjakaupasta tai kirjastosta
Kirja: Waris Dirie, Cathleen Miller
Aavikon kukka 2010
/thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen
http:// terveyskylä.fi/lastentalo
http:// terveyskylä.fi/mielenterveystalo ( lasten mielenterveys- ja nuorten mielenterveystalo)
http://www.väestöliitto.fi
http:// aivoliitto.fi
http:// adhdliitto
http:// terveysportti.fi
lasten lihavuus – käypähoitosuositus:
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygieia.
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lasten terveys. LATE-tutkimuksen perustulokset lasten kasvusta, kehityksestä, terveydestä, terveystottumuksista ja kasvuympäristöstä. Mäki, Hakulinen jne…late-työryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. raportteja 2/ 2010 ( löytyy myös netistä)
Lastensuojelun käsikirja https://www.thl.fi
Esikko. Lapsen esikielellisen kommunikaation ja kielen ensikartoitus. Laakso, Eklund, Poikkeus: NMI. 2011.
Kotineuvola Duodecim http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_teos=kot
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=6B679689C9A221DDB9A5334F90D5E665?id=hoi50034
Lasten ruoka- aine allergiat – käypähoitosuositus:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50026.pdf
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex) ja asetus 338/2011
THL:n sivusto KOULUTERVEYDENHUOLTO ja OPISKELUTERVEYDENHUOLTO
THL:n sivusto opiskeluterveydenhuoltoa koskevista oppaista: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/lait_ja_oppaat/opiskeluhuolto/suositukset_ja_oppaat
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014 - 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos, Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen 2015 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Jussi Aaltonen: Turvataitoa nuorille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90817/Opas_21%20_verkko.pdf?sequence=1
Kasvun kumppanit - verkkopalvelu lasten hyvinvointia vahvistamassa Thl:n sivuilla
Opiskeluhuoltolaki: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130067
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa 2016:
http://www.julkari.fi
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kouluterveyskysely
https://neuvokasperhe.fi/
TOTA- nuorten elintapaohj:
https://sydanliitto.fi/ammattilaisnetti/elintapaohjaus/tota-nuorten-elintapaohjaukseen#ruoka
Muu ajankohtainen materiaali
Englanniksi
• Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen --- kirjallinen/ suullinen tentti
Odottavan perheen kanssa työskentelytaidot
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja
työskentelytaidot näyttönä

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät, luennot,työpajat,webinaarit, projektiluontoiset opinnnot, itsenäiset tehtävät, ohjaustehtävä, tentti
Lähiopetus: Pakolliset työpajat kampuksella, Verkko-opetus: läsnäolo vähintään 80%

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Odottavanperheen, lastenenuvolatyön ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti ja mahdolliset osaamisen näyttöjen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja työskentelytaidot näyttönä.

Sisällön jaksotus

lapsiperheiden palvelu- ja tukijärjestelmä
* yhteistyöä muiden toimijoiden kanssa
* raskaanaolevan ja synnyttävän perheen terveydenhoitotyö
* synnytyksen jälkitarkastus ja lapsivuodeaika
* isyyden tunnustaminen
* perhevalmennus
* imetysohjaus
* raskaudenkeskytys
* lapsettomuus
* kesksenmeno
* raskaudenehkäisy
* sukupuolitaudit
* seksuaaliterveys
• kasvun kehityksen eri osa-alueiden seurata ja seulontamenetelmät sekä keskeiset jatkohoitoon ohjaamisen tavat
• elintapojen ja ympäristön merkitys lapsen terveydelle
* lapsen ja perheen voimavarojen sekä erityisen tuen tarpeen tunnistaminen
* vanhemmuuden ja parisuhdeteen vahvistaminen
• perheen elintapojen ohjaus
• varhainen avoin yhteistyö
* varhaisen vuorovaikutuksen menetelmäosaaminen
* rokotusosaaminen
* Kouluterveyden tutkimukset
* Kouluterveydenhuollon historia, lait, asetukset ja ohjeet
* Palvelujärjestelmä, sidosryhmät
* Koululaisen ja opiskelijan voimavarat ja mielenterveyden edistämminen
* Koulu- ja opiskeluth:n tavoitteet
* Terveystarkastukset
* Terveysneuvonta, ohjaustehtävä
* Opiskelukyky
* Kouluyhteisön terveyden edistäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat kuvata synnytyksen hoidon ja toiminnan äkillisessä synnytyksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi myös erityistilanteissa.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo lähitunneilla ja työpajoissa ja webinaareissa vähintään 80%
Itsenäisten tehtävien arviointi ( hyv- hyl ) ja tentin arviointi Hyl- K5