Markkinoinnin ja myynnin perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: T31L122OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 03.10.2022 - 11.01.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 12.01.2023 - 12.03.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 1 - 50
 
- Koulutus
 - Liiketalouden koulutus, Tornio
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti.  Ymmärrät yrityksen keskeiset  markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
                    
Suoritustavat
Monimuoto-opetus
                    
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
                    
Aika ja paikka
Kurssiympäristö avautuu viikolla 1, perjantaina 6.1.2023.
Kick-off tapaaminen 12.1.2023 klo 16-17 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 4-5.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 9, määräaika 5.3.2023 klo 23.59 mennessä.
                    
Oppimateriaalit
Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772 
                    
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 2-9. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen 
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit.  Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot. 
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen 
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen 
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä. 
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen 
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen 
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti  markkinoinnin suunnittelussa 
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen 
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
                    
Lisätiedot
Opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on kahdeksan  (8) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle (syksy 2023).
Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 9 aikana