Siirry suoraan sisältöön

Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE01-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 01.01.2023

Ajoitus

29.08.2022 - 21.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä

Sisältö

Sisältö:

- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2022-2023

Opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet ja sisällöt, arviointi: Lapin AMK, sosionomi ops. Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Käytettävä oppimateriaali ja lähdemateriaali kerrotaan opintojakson alussa. Opintojakson oppimistehtävät tulee suorittaa aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tyydyttävä (2):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.