Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: R301LL275-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 09.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 17.02.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettajat
Kati Koivunen
Vastuuopettaja
Kati Koivunen
Opintojakso
R301LL275

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Kompetenssit: innovaatio-osaaminen, liiketoimintaosaaminen

Sisältö

• Markkinoinnin ja myynnin perusteet
• Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
• Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
• Kilpailukeinot
• Markkinointiviestintä kilpailukeinona
• Asiakkuuksien hallinta

Aika ja paikka

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Kurssiympäristö on avoinna 9.1 - 26.2. Kurssilla on ajastettuja tehtäviä.

Oppimateriaalit

Koivunen, K. (2019). Teoista sanoihin - vaikuttavan vastuullisuusviestinnän kaava. Videotaltiointi, Arctic Design Week. https://www.youtube.com/watch?v=TVH4ogZBRGk


Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772

Opetusmenetelmät

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä, videoluennot, testit, tentti ja keskustelutehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin testejä ja materiaaleja voi suorittaa ja opiskella omaan tahtiin, mutta tehtävät ovat auki seuraavasti:
Keskustelutehtävä on auki viikot 3 ja 4. Keskustelutehtävän osa 1 (oma aloitus) suoritettava viikon 3 aikana. Osa 2 (muille vastaaminen) viikon 4 aikana.

Tentti on auki viikon 6 ajan. Keskustelutehtävä tulee olla suoritettu ennen tenttiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet ja hän osaa nimetä peruskäsitteet.
Hän tuntee modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa sekä osaa nimetä markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Taso 2
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin perusteet ja käsitteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tietää ja osaa kuvata markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija tietää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija tietää vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä, sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Taso 4
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä osaa huomioida kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden eri näkökohdat myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa kriittisesti arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Opiskelija ymmärtää vastuullisuuden merkityksen myynnissä ja markkinoinnissa.

Lisätiedot

Kurssilla ei ole yhteisiä tapaamisia. Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.
Kurssin testejä ja materiaaleja voi suorittaa ja opiskella omaan tahtiin, mutta tehtävät ovat auki seuraavasti:
Keskustelutehtävä on auki viikot 3 ja 4. Keskustelutehtävän osa 1 (oma aloitus) suoritettava viikon 3 aikana. Osa 2 (muille vastaaminen) viikon 4 aikana.

Tentti on auki viikon 6 ajan. Keskustelutehtävä tulee olla suoritettu ennen tenttiä.

Siirry alkuun