Siirry suoraan sisältöön

Ekologinen ja sosiaalinen kestävyyskasvatus (4op)

Toteutuksen tunnus: KKAS2132-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 02.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 30.01.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ulla Kemi
Heidi Sinevaara-Niskanen
Ilkka Ratinen
Opintojakso
KKAS2132

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen ja ymmärtää kestävyystutkimuksen perusteita
- tunnistaa erityisesti ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden kysymyksiä
- kuvata kestävyyskasvatuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
- hyödyntää kestävyyskasvatusta osana omaa kasvatusajattelua

Toteutustavat

- Kontaktiopetus 12h: kurssin luennot sisältävät perehtymistä lukemistoihin, 2 op
- Oppimistehtävät 30h: Kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmässä tehtävä videotuotos 2 op
- Itsenäinen työskentely 60h (sisältyy 4 op: een)

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, perehtymistä luentojen yhteydessä jaettavaan lukemistoon ja kurssitehtävien suorittamista (tiivis kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmässä tehtävä videotuotos).

Sisältö

Kurssi johdattelee kestävän kehityksen, kestävyyden ja kestävyyskasvatuksen laaja-alaisiin teemoihin, kuten ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen ja kestävän kehityksen toimien oikeudenmukaisuuteen. Kurssin painopiste on ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden ajankohtaisissa ja niihin risteävissä kysymyksissä. Muuttuvaa ympäristöä, sen aikaansaamia muutoksia, uhkia ja mahdollisuuksiakin, tarkastellaan erityisesti kestävyyskasvatuk-sen kontekstissa/-tista. Kurssilla pohditaan kasvatuksen roolia kestävän hyvinvoinnin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Kurssin molemmat tehtävä (oppimistehtävä ja videotuotos) ovat erittäin puutteellisia ja virheellisiä, tai ne sisältää huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Toteutus ei vastaa tehtävänantoja.

Välttävä (1): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksesta voi tunnistaa valitun kestävän kehityksen näkökulman, mutta sen sisältöä esitetään mekaanisesti. Tehtävän ydinajatus on puutteellinen. Valittua näkökulmaa koskevat havainnot eivät ole tehtävänannon mukaisia. Tehtävässä esitetyt päätelmät ovat puutteelliset ja eivätkä ne reflektoi kurssikirjallisuutta. Sisältö on kirjallisuuden ja kurssilla esitettyjen asioiden suoraa kopiointia. Tehtävän visualisointi on heikosti jäsennelty.

Tyydyttävä (2):Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa perustellaan valitun aiheen sopivuus kestävään kehitykseen. Valittua näkökulmaa koskevat perustelut ja pohdinnat ovat kuitenkin sattumanvaraisia, eivätkä niitä esitetä tarkasta näkökulmasta. Tehtävän ydinajatus on esitetty sekavasti. Tehtävässä esitetyt päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia havaintoja. Tehtävän visualisointi jää pääosin sekavaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa visuaalisessa esityksessä. Tehtävässä on selkeä ydinajatus. Tehtävässä on käytetty kurssilla esitettyjä peruskäsitteitä, mutta niiden esittely on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Tehtävässä esitetyt päätelmät on perusteltu. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Tehtävän visualisointi on hyvin jäsennelty.

Kiitettävä (4): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa sisällöllisesti ja visuaalisesti hienossa esityksessä. Tehtävässä kyetään analysoimaan ja perustelemaan kestävää kehitystä valitusta näkökulmasta ja esittämään sen kytköksiä muihin kestävän kehityksen ulottuvuuksiin. Tehtävässä nostettuja keskeisiä havaintoja tarkastellaan osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Valintoja on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Tehtävän visualisointi on tyylikäs, ytimekäs ja tehtävän ydinajatus on selkeä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa sisällöllisesti ja visuaalisesti innovatiivisessa ja innostavassa esityksessä. Tehtävässä kyetään kriittisesti analysoimaan ja perustelemaan kestävää kehitystä valitusta näkökulmasta. Tehtävässä esitellään systeemisiä yhteyksiä kestävän kehityksen ulottuvuuksien välille. Tehtävässä nostettuja keskeisiä havaintoja tarkastellaan oivaltavasti. Tehtävän sanoma, ydinajatus sekä visualinen ilme innostaa tutustumaan aihepiiriin.

Lisätiedot

Kurssin luennot järjestetään lähiopetuksena. Luennot tallennetaan ja ne tulevat saataville luentojen jälkeen. Kyseessä on ns. massakurssi eli kaikki kurssille ilmoittautuneet hyväksytään mukaan. Kurssi-ilmoittautumiset hyväksytään Pepissä kurssin alkaessa, viimeistään 9.1.2023. Sen jälkeen aukeaa myös pääsy kurssin Moodle-tilaan.

Siirry alkuun