Siirry suoraan sisältöön

Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT302-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 01.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2023 - 12.03.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Restonomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
Restonomikoulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Milla Hirvaskari
Marja Lempiäinen
Vastuuopettaja
Milla Hirvaskari
Ryhmät
YMATaine
Matkailututkimus aineopinnot
RA81M21K
Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
Opintojakso
MAT302

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Aika ja paikka

2.1. - 12.3.2023 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.

Oppimateriaalit

Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Opintojaksolla osoitettu materiaali
Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilötyönä ja ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Ennakkotehtävä, itsenäinen tiedonhaku ja aineistoessee.

Opiskelijan oppimista ohjataan Moodlen lukukausityötilassa kirjallisena palautteena sekä ohjaustapaamisissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 10 tuntia
Ohjaustapaamiset ja ryhmätyöskentely 13 tuntia.
Itsenäinen tiedonhaku, lukeminen ja aineistoesseen laatiminen 110 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.

Siirry alkuun