Matkailun tutkimus 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: MATY211-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.03.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 27.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 150
Tutkinto-ohjelma
- Kokemuksen muotoilu koulutusohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Monika Luthje
Vastuuhenkilö
Monika Luthje
Opiskelijaryhmät
-
KOMU1Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
-
KOKMUperusKokemuksen muotoilun perusopinnot
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
-
YMATperusMatkailututkimus perusopinnot
-
RA81M20SRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
Tavoitteet
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on tutustua matkailututkimuksen tieteelliseen kenttään, sen keskeisiin tieteenaloihin, suuntauksiin, teorioihin ja käsitteisiin. Lisäksi opintojaksolla tutustutaan hyvän tieteellisen käytännön perusperiaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan tutkimuksesta yleistajuisesti.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailua tutkivaa tieteellistä kenttää
- kirjoittaa yleistajuisesti matkailuilmiötä jäsentävistä tieteellisistä peruskäsitteistä ja niihin liittyvistä teorioista, tieteenaloista ja tutkimuksista
- merkitä kirjoittamaansa tekstiin käyttämänsä lähteet sekä laatia niistä lähdeluettelon oppiaineessa noudatettavan APA-viittauskäytännön mukaisesti
- tunnistaa hyvän tieteellisen käytännön perusperiaatteet ja epäeettisiä tieteellisiä käytäntöjä.
Sisältö
- Matkailua tutkivat keskeiset tieteenalat
- Hyvän tieteellisen käytännön perusperiaatteet
- Oppiaineen APA-viittauskäytäntö
- Yleistajuinen kirjoittaminen
Aika ja paikka
Kurssin voi lukuvuonna 2022-2023 suorittaa periodilla 4. Itsenäistä ympärivuotista suoritusmahdollisuutta ei tänä lukuvuonna ole opettajan tutkimusvapaiden takia.
Oppimateriaalit
Hyvän tieteellisen käytännön case-tehtävässä tulee käyttää seuraavaa kirjallisuutta:
Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2013). Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012.
Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019). Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019.
Blogikirjoituksissa ja työskentelypäiväkirjassa käytetään itse etsittyä kirjallisuutta. Oheiskirjallisuutena voi käyttää seuraavaa:
Holden, A. (2005). Tourism studies and the social sciences. Routledge.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Blogikirjoitukset ja työskentelypäiväkirja:
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2). Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Blogikirjoitukset ja työskentelypäiväkirja:
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Blogikirjoitukset ja työskentelypäiväkirja:
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Case-tehtävä:
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Hyväksytty: Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
Esitietovaatimukset
MAT201 Johdatus matkailuilmiöön
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston toteuttama, mutta valittavissa myös ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoille.