Siirry suoraan sisältöön

Kesäpeliopinnot (20op)

Toteutuksen tunnus: R504TL148-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.05.2022 - 19.08.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
20 op
Virtuaaliosuus
20 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 180
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Jari Penttinen
Petri Hannula
Jarkko Piippo
Sanni Mustonen
Toni Westerlund
Tomi Knuutila
Vastuuopettaja
Sanni Mustonen
Opintojakso
R504TL148

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.

Toteutustavat

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän

Sisältö

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Aika ja paikka

23.5.2022-19.8.2022
Kesäpelien aloitustilaisuus 23.5.2022 klo 10.00 Teams
Kesäpelien päätöstilaisuus 19.8.2022 klo 9:00

Lomat:
26.5-27.5
20.6-24.6

Oppimateriaalit

Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana. Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.


Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SubstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

480h luentoja ja ryhmätyöskentelyä, 60h itsenäistä opiskelua.

Tiimityön sujuvuuden kannalta on helpompaa, jos opintojakson aikana ei ole lisäksi päivätyötä/harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Lisätiedot

Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia tietokoneita. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus käyttää Rovaniemen kampuksella olevia tehokoneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) Lapin ammattikorkeakoulun tehokoneiden käyttämiseen.

Campus onlinessa tarjolla olevat Unreal Enginen perusteet (5 op) sekä Unreal Enginen jatkokurssi (5 op) ovat sisällöltään samoja tai osittain samoja kuin tämän kurssin Unreal-osuus. Valitse joko opintojakso(t) tai kesäpeliopinnot, ei molempia.

Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.

Siirry alkuun