Siirry suoraan sisältöön

Osallistava strateginen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK033-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2023 - 21.03.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Opettajat
Anne Puro
Sirkka Saranki-Rantakokko
Ryhmät
R72Y22S
Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022
Opintojakso
YAMK033

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

16.1. Kontaktiopetuksen painotus strategisessa johtamisessa
Käytäntöön kiinnittyvä välitehtävä
21.2. Kontaktiopetuksen painotus muutoksen johtamisessa
Kokoava esseetehtävä 21.3.2023 mennessä

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja kehittää terveyspalveluita organisaation strategian ja perustehtävän mu-kaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida palvelutarjontaa alueen väestön ja eri asiakasseg-menttien tarpeisiin ja odotuksiin. Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa turvallisia palvelu- ja asiakas-prosesseja hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi. Opiskelija osaa osallistavan strategiatyöskentelyn perusteet ja strategiaprosessin vaiheet.

Sisältö

- strateginen ajattelu
- strategia käytäntönä
- ennakointi
- osallistavan strategiaprosessin toteuttamisen menetelmät ja peruskäsitteet
- muutosjohtaminen, muutosjohtajuus ja muutoksen johtaminen

Aika ja paikka

Kontaktipäivät verkossa ma 16.1.2023 klo 8.30-15.30 ja ti 21.2.2023 klo 8.30-15.30.

Opetusmenetelmät

16.1. klo 8.30-15.30 ja 21.2. klo 8.30-15.30
Kontaktiopetus sisältää osallistavaan strategiseen johtamiseen ja muutoksen johtamiseen orientoivia asiantuntijaluentoja ja pienryhmätehtäviä.
Kontaktiopetus toteutuu Zoom-välitteisesti.
Jakson oppimistehtävä on käytäntöön kiinnittyvä strategista johtamista tai muutoksen johtamista käsittelevä essee.
Oppimistehtävän ohjausaika koko ryhmälle 28.2. klo 16.30-18.
Opintojakson tuotoksena opiskelijat laativat esseetehtävän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hakee omaan alaan soveltuvaa strategista ajattelua ja muutosjohtajuutta tukevaa tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta
- valitsee ja soveltaa strategista ajattelua tukevia teorioita asiakaslähtöisten terveyden-huollon palvelujen kehittämisessä
- löytää strategiseen ajatteluun ja muutoksen johtamiseen perustuvia osallistavia ratkai-sumalleja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiskohteisiin
- viestii organisaation strategiasta ja muutoksen johtamisesta myös digitaalista viestintää hyödyntäen
- koordinoi ja edistää tavoitteellista monitoimijuutta ja sekä toimii eettisten standardien mukaisesti toteuttaessaan osallistavaa strategista johtamista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- arvioi ja hyödyntää osallistavaa strategista johtamista ja muutosjohtamista käsittelevää tietoa monialaisesti ja kriittisesti asiakaslähtöisten palvelujen strategisessa kehittämises-sä.
- toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden strategisessa kehittämisessä osallistavasti työsken-nellen tiiviissä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
- viestii asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisesta kehittämisestä ja muutoksen joh-tamisesta asiantuntevasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista viestintää hyödyn-täen oman alansa ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- toimii strategisesti ajatellen, vastuullisesti ja itsenäisesti monitoimijaisessa yhteisössä se-kä johtaa ja kehittää ryhmän toimintaa tavoitteellisesti ja osallistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- yhdistää kriittisesti ja johdonmukaisesti strategista johtamista ja muutosjohtamista käsit-televää tieteellistä ja käytännön tietoa käyttäen monialaista ja monipuolista lähdeaineis-toa asiakaslähtöisten palvelujen strategiseksi kehittämiseksi.
- luo johdonmukaisen ja relevantin strategisen ajattelun ja muutoksen johtamisen viiteke-hyksen tuoden lisäarvoa olemassa olevaan tietoon asiakaslähtöisten palvelujen kehittä-miseksi.
- ratkaisee tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti vaativia sosiaali- ja terveyspalveluiden ongel-mia ja luo uusia osallistavia strategisia ratkaisumalleja niihin.
- viestii ja vaikuttaa vakuuttavasti asiakaslähtöisten terveyspalvelujen strategisessa kehit-tämisessä ja muutoksen johtamisessa sekä suullisesti että kirjallisesti ja digitaalista vies-tintää hyödyntäen oman alansa ja oman alansa ulkopuolisissa verkostoissa.
- toimii ennakoiden ja huomioiden strategisesti toimintaympäristön muutoksia.
- toimii monitoimijaisissa verkostoissa sekä luo ja ylläpitää verkostoja terveyspalveluiden strategiaa toteuttaen, arvioiden ja kehittäen

Siirry alkuun